Hypnologian keskustelualue :  Hypnologian keskustelualue The fastest message board... ever.
kannanottoja - sovelluksia - näkökulmia - kysymyksiä - ideoita - oivalluksia - ratkaisuja - mahdollisuuksia 
napanuora kireällä
Kirjoittaja: äippä ()
Päiväys: lokakuu 03, 2002 09:57

Parikymppinen poikani kärsii huonosta itseluottamuksesta ja sosiaalisesta kanssakäymisestä ikäistensä kanssa.Olemma yhdessä muuttaneet Suomen ja Ruotsin väliä pariin kertaan eikä hän ole pystynyt saamaan läheisiä kavereita koskaan.Nyt yritämme erilleen asumista,hän Suomessa,minä Ruotsissa.Mutta elämä on työlästä molemmille.Voin hyvin joka päivä kun saan kuulla että hänellä menee hyvin.Mutta kun hän ei tule Suomessa koulussa toimeen itsensä ja elämisensä kanssa-niin stipendin saaja kuin onkin.Hänellä on omituisia raivonpurkauksia ja ajoittain alkoholiakin.Hän tarvitsisi apua.Tämä syksy on ollut kuin tikittävä aikapommi.Pelkään jokaista soittoa ja hänen keksivän yksinäisyydessään vaikka mitä ? Mitä neuvoksi? Auttaisiko hypnoosi löytämään syyn pojan pahaan oloon?

RE: napanuora kireällä
Kirjoittaja: ggg ()
Päiväys: lokakuu 10, 2002 12:34

Yhteinen vastaus nimimerkeille Pelimies ja Äippä

Mikäli raivostuminen on opittu käyttäytymisreaktioconfused smileyuuttumista, raivostumista, kimpaantumista, pinnan palamista jne voi terapiassa lähestyä todella monilla eri ideoilla eli jos ei itse löydä tilanteeseen ratkaisua kannattaa konsultoida jotain terapeuttia. Yksi todella yksinkertainen ja toimiva malli on:
1. Tunnistaa käyttäytymisen laukaisevat tekijät
Sitten mielikuvissa:
2. Poisherkistetään vanha ei-toivottu reaktio
3. Mielikuvaharjoitellaan tilalle uusi toivottu käyttäytymismalliJa
4. Annetaan harjoittelukotitehtäviä
Edellisen voi tehdä missä tahansa terapeuttisessa viitekehyksessä. Hypnoositerapian taustaolettamus on, että hypnoosityöskentelynä mielikuvaharjoittelu toimii nopeammin ja tehokkaammin kuin ilman hypnoosia. Ideana on siis mielikuvatasolla ehdollistaa uusi reagointimalli. Terapiassa tapaamiskertoja ei yleensä tarvita kovin montaa (2 max 10)

Äipälle vielä itsetunnosta:
Hypnoositerapian perinteinen ja edelleen yksi keskeinen käsite on EGONVAHVISTAMISSUGGESTIOT. Sana tarkoittaa juuri itsetuntoa vahvistavia suggestioita, joita ymmärtääkseni jokainen terapeutti muistaa jokaisen hypnoosityöskentelyn aikana käyttää. Suggestio ' Päivä päivältä, ajatus ajatukselta voin paremmin ja paremmin' on klassinen Emil Coén suggestio 1800-luvulta ja samalla mallilla voi rakentaa mitä tahansa hyvää oloa lisääviä suggestioita: 'Päivä päivältä ja joka suhteessa olen tyytyväisempi itseeni', 'Päivä päivältä ja ajatus ajatukselta tunnen itseni tasapainoisemmaksi' jne jne Näiden mantrojen hokemiseen ei tarvita ulkopuolista terapeuttia, vaan jokainen voi käyttää niitä itse. Niiden merkitystä voi testata esim. kokeilemalla tunnetta jos ajattelisikin suggestion merkityksen vastakohtaa: 'Päivä päivältä voin huonommin ja huonommin'. Oikeus ajatteluvalintaan on itsellä.

Gunhild Stockersterapeutti, Salzburg

Nimesi: 
Sähköpostisi: 
Aiheet: 
Tämä on valvottu foorumi. Viestisi on piilotettu kunnes moderaattori tai järjestelmävalvoja on hyväksynyt sen.
This forum powered by Phorum.