Hypnologian keskustelualue :  Hypnologian keskustelualue The fastest message board... ever.
kannanottoja - sovelluksia - näkökulmia - kysymyksiä - ideoita - oivalluksia - ratkaisuja - mahdollisuuksia 
Itsesuggestion perusteet
Kirjoittaja: shaman ()
Päiväys: heinäkuu 31, 2008 02:46

Hei, olen hiljattain alkanut käyttää valmiita äänitteitä itsetuntoni parantamiseen ja lueskellut alitajunnasta yms. aivojen toiminnasta jonkin verran. Minua kuitenkin kiinnostaisi tällaisessa n. 20 min mittaisessa itsesuggestio äänitteessä muutama asia - miten ne tulisi tehdä:

1) Silmien asento: Olen lukenut myös mielikuvaohjauksesta ja eräässä harjoituksessa kehoitettiin silmät suljettuina katsomaan hieman yläviistoon (silmät suljettuina) koska tällöin aivot synnyttäisivät helpommin alfa aaltoja ja vaipuisin helpommin rentoutuneeseen tilaan. Myös monet meditaatio ohjeet neuvovat kiinnittämään huomion ja katseen ns. kolmanteen silmään kulmakarvojen välissä. Toisaalla luin kuitenkin että alitajuntaan vaikutettaessa (joka nyt olisi tarkoituksena) silmillä on tapana kääntyä alaspäin kun yhteys alitajuntaan syntyy. Pitäisikö minun siis "katsoa" johonkin suuntaan - kuitenkin silmät suljettuina tietenkin.

2) Tietoisuuden taso. Mille tasolle pitäisi ajatuksien vaipua? Äänitteeni ovat englanniksi mutta ymmärrän niitä melko vaivattomasti. Voinko antaa itseni vaipua aina sellaiseen tilaan asti jossa en oikeastaan edes keskity tai tajua kuulemaani - ainakaan tietoisessa mielessä. Entäpä harhailevat ajatukset, mielikuvat kauniista ja rauhallisesta paikasta tai itsestä leijailemassa levollisesti tyhjyydessä - ovatko nämä 'sallittuja' itsesuggestion aikana vai pitäisikö mieli saada tyhjäksi?

Re: Itsesuggestion perusteet
Kirjoittaja: Lasse ()
Päiväys: syyskuu 25, 2008 09:50

En suosittele itsesuggestion suorittamista äänitteen avulla.
Liikut varallisella alueella mielenterveyden suhteen.

Itsesuggestion saavuttaa ilman äänitteitä luonnollisin menetelmiä harhoittelemalla.

Kirjoittaja: PekkaTöpö ()
Päiväys: lokakuu 27, 2008 09:21

Olen käyttänyt englannin kielisiä äänitteitä nyt yli vuoden. En kyllä näe mitään mielenterveydelle vaarallista näitten käytössä.

Itsesuggestiot on myös mukava vaihtoehto, mutta kaipaan usein äänitteiden tuomaa ulkopuolista ohjausta.

Kirjoittaja: Reima Rentsikka ()
Päiväys: tammikuu 02, 2009 06:51

smiling smiley

Joo, kyllä noita hyvätasoisia rentoutusäänitteitä on saatavilla Suomessa niin SHY:n ammattilaisilta (www.shy.fi) tai esimerkiksi hyvin varustetuista kirjakaupoista, kuten Helsingissä Akateeminen Kirjakauppa, Era Nova Bookshop tai Unio Mystica. Tottakai laatu aina vaihtelee, kuten missä tahansa tuotteissa, mutta en ole kyllä vielä koskaan törmännyt "vaaralliseen" rentoutusäänitteeseen. Jokaisella on toki oikeus omaan mielipiteeseen, mutta se, että varottaa siitä, että nyt "liikutaan vaarallisilla alueilla mielenterveyden suhteen", kun haluaa vahvistaa itseluottamustaan kaupoista ostettavilla rentoutusäänitteillä on oikeasti samaa kuin "älä lähde lintsille pitämään hauskaa voit pudota laitteista, varo uutta Batman-leffaa, se voi vahingoittaa mielenterveyttäsi, jos silität tuttua kissaa, se voi silti purra, purkkaa ei kannata syödä, kun siihen voi tukehtua"......

Tietenkin esim. jenkeissä on kaupan vaikka mitä äänitteitä, mutta terve järki käteen ja mukaan, jos ostaa netin kautta "sikaa säkissä". Vanha sääntö pätee tässäkin, se mikä näyttää ja kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ei yleensä sitä ole.

Pahimmillaan hyvätasoilla suomalaisilla rentsikkaäänitemarkkinoilla törmää välillä ammattitaidottomiin tekeleisiin, esim. musiikki ei toimi, äänityslaatu reistailee, liikaa hunajaisia ylisanoja, riittämätön virkistysosa tms. asioita, jotka tekevät säännöllisen, pitkäaikaisen kuuntelun epämielyttäväksi. Pienissä liikkeissä saa muuten yleensä kuunnella nauhoja ja myyjät opastavat valinnassa, en lähde tässä mitään nimeltä suosittelemaan, äänitteen sopiminen on loppujen lopuksi aina yksilöllistä eli makukysymys.

Olen itse kuunnellut vuosikymmeniä eri rentsikkaäänitteitä ja rentoutustila toisen johdattamana on ollut hyödyllistä itsensä ja jaksamisensa hoitamista.

Kiitos palstan pitäjille, hyvä foorumi. Hyvää Uutta vuotta 2009 kaikillethumbs up

Kirjoittaja: Lostedge ()
Päiväys: elokuu 05, 2009 09:06

Mikään ei ole halvempaa kuin jokin ilmainen, ja tämän vuoksi englanninkieliset itsehypnoosi-äänitteet ovatkin suosittuja. Toisaalta, jos et 'ajattele' kyseisellä kielellä, ovat äänitteiden vaikutukset ja hyödyt kyseenalaiset.

Kyseisiä äänitteitä on myös itse tullut kokeiltua, mutta olin melko pettynyt lopputulokseen. Ajatus mm. harhaili kuuntelun aikana, enkä omasta mielestäni vaipunut kovin syvään rentoutumistilaan.

Suomalaisia ILMAISIA äänitteitä en ole ainakaan itse onnistunut löytämään, ja kaupalliset äänitteet epäilyttävät. Toki, jos nauhoista todella on jotain hyötyä maksaisi niistä ilomielin sen 50€.

"Pitäisikö minun siis katsoa johonkin suuntaan - kuitenkin silmät suljettuina tietenkin"

Tietämättä paljoakaan hypnoosista voin vastata suoraan, että "Ei".

Kirjoittaja: Kirsikka ()
Päiväys: helmikuu 16, 2010 02:07

Uskomatonta bullshittiä tarjoilet, Lasse.

Itsesuggestiolla ei voi vahingoittaa mielenterveyttään. Toki on mahdollista saada negatiivisia suggestioita, mutta että itsesuggestiolla järki menisi.. voi elämä grinning smiley

Lasse kirjoitti:
-------------------------------------------------------
> En suosittele itsesuggestion suorittamista
> äänitteen avulla.
> Liikut varallisella alueella mielenterveyden
> suhteen.
>
> Itsesuggestion saavuttaa ilman äänitteitä
> luonnollisin menetelmiä harhoittelemalla.

Nimesi: 
Sähköpostisi: 
Aiheet: 
Tämä on valvottu foorumi. Viestisi on piilotettu kunnes moderaattori tai järjestelmävalvoja on hyväksynyt sen.
This forum powered by Phorum.