Lisäisin vielä tuohon edelliseeni viestiin: minäkin olen syönyt roacuttan kuurin , vielä kahdesti ja tosiaan juuri edellisen kerran tuon viisi vuotta sitten kun muistan ensimmäisiä kertoja punastelusta olleen harmia. Sattumaa vai ei, sitä en tiedä, mutta se tästä nyt vielä puuttuisi että se on jonkun lääkkeen aiheuttamaa.
Samoin luin täältä monia konsteja jotka itsekin olen havainnut ajan myötä toimivan. Esimerkiksi tuo mainittu "pakoreitti" pointti on hyvin tuttu. Pelkästään ajatus siitä, että jostain tilanteesta voi poistua, tai viedä huomion muualle, rauhoittaa punastumisen pelkoa. Samoin mitä hämärämpi paikka sisätiloissa, sen pienempi pelko. Valaistuksella on muutenkin suuri merkitys, esim ulkona auringon valossa en ole punastunut varmaan ikinä, ja ulkona se on muutenkin paljon harvinaisempaa kuin sisällä. Samoin olen huomannut että jos esim jossain tilanteessa voi nojata naamaan, tai vaikka painaa vain kynällä ohimoon istuessaa palaverissa, se jostain kumman syystä auttaa. Ehkä siksi että huomio menee siihen painallus kohtaan. Siksi etsinkin aina tuolin jossa on noja kyynerpäälle, jolloinka kädellä pään tukeminen näyttää ihan normaalilta
Rusketus on kanssa yksi konsti. Pyrin kesällä viikko tolkulla kärventämään naamaa, että voi tosiaan elää täysillä sen pari kuukautta , jonka se rusketuksen turvaama tunne tuo.
Talvella taas monissa tilanteissa auttaa se, että olet juuri tullut pakkasesta sisään jolloinka ikäänkuin on lupa punastua, tämän ajatuksen turvin on helpompaa käydä pikaisesti kaupassa ja hoitaa muita vastaavia asioita, joka meitä punastelijoita kiusaa päivittäin. Myös tuulettimet tepsivät, esim kesällä työpaikalla tuuletin puhaltamaan naamaan niin ei vaan voi punastua.
Samoin muitten ihmisten asema/persoona vaikuttaa miten helposti niiden seurassa punastuu. Jotenkin jos huomaa olevansa "vahvojen" ihmisten seurassa, on punastuminen paljon todennäköisempää.
Itse punastumisesat vielä sellainen kysymys teille, onko teilläkin silleen että punastumisen jälkeen tulee paljon vahvempi olo, eikä edes pysty punastumaan sanotaanko esim varttituntiin uudestaan? Minulle käy usein niin että jännitän punastumista ja melkein toivon että se tulisikin jos on tullakseen , että pääsisin itse asiaan. Usein esim joku kysyy jotain, ihan mitä vaan, josta saattaa seurata punastuminen ja vaikeuksia puhua järkeviä. SItten se ilkeä 30 sec menee ohi ja on kuin olisi toinen mies kun tietää että ei voi punastua ihan heti.
Sitten hoidosta: Itse menin asiasta lääkäriin noin 2kk sitten. Suosittelen kaikille jotka miettivät asiaa yhtään , hakemaan apua. Ei siinä mitään voi menettää. Käyn nyt pienterapiassa (minä + lääkäri vain siis) ja syön probralia, ja se autaaa jonkun verran , niinkuin sanoin edellisessä viestissä. Terapia taas on enemmän henkisen avun saamista, jonka toimivuudesta en osaa sanoa vielä.
Olen kumminkin lukenut paljon viimeaikoina tästä punastumis-ongelmasta ja jotenkin en usko sen henkiseen voittamiseen, enkä siihen että se on syntynyt jostain lapsuuden ongelmasta, koska en näe että minulla olisi ollut mitenkään ihmeellinen lapsuus. Enemmänkin uskon siihen, minkä jostain luin, että meillä punastujilla on joku ihme extra kireä stressihermo, joka on koko ajan jossain valmiustilassa ja laukeaa punastumisena yms jännittämisenä sellaisissa aisoissa , joissa ei pitäisi. Siksi olen vakavissaan harkinnut leikkausta, ja todennäköisesti menenkin siihen vielä.
Vaikka järkeilen aina että punastuminen ei voi olla mikää maailman tärkein asia tai vaiva, tiedostan myös, että ilman punasteluani ja turhia jännittämisiä, pystyisin tekemään paljon enemmän asioita ja olemaan enemmän oma itseni.
Toimin nyttenkin yrittäjänä ja usein joudun esiintymään ja tuomaan itseäni esiin. En halua että ura tai mikään muukaan asia kärsii näin "typerän" ongelman takia, mutta jollei asialle tee mitään , niin siinä varmasti käy.
Älkää ihmeessä kukaan vaihtako alaa tai jättäkö asioita tekemättä tämän takia, se vain pahentaa tilannetta kun ajattelee jälkeenpäin että luovutin punastumisen takia. Päinvastoin , kerätkää erävoittoja pienistäkin asioista ja miettikää sitä niin , että periaatteessa se itse punastuminen ei haittaa yhtään mitään, VAAN SE, että jättää asioita tekemättä sen takia.