olen kolmikymppinen nainen, ja muistan punastelleeni jo ala-asteelta lähtien. Nuorena siitä myös huomauteltiin herkästi, mutta myös edelleen työelämässä törmää ihmisiin, jotka ovat ajattelemattomia ja töksäyttelevät huomautuksia, joiden ikävää vaikutusta eivät edes tajua.
En osaa sanoa, mistä punasteluni on saanut alkunsa, mutta ihoni on herkkä, ja esimerkiksi rankan urheilusuorituksen jälkeen hehkun tulipunaisena tuntikausia. Samoin poskeni helahtavat punaiseksi kun innostun tai jännitän. On kausia, jolloin tunnen oloni todella itsevarmaksi, eikä ongelmasta ole tietoakaan, mutta välillä taas lehahdan punaiseksi aivan tyhjänpäiväisissä tilanteissa esimerkiksi kahvipöydässä, asiakastilanteessa tai vaikkapa lääkärin vastaanotolla (pahimpia ovat ns. kahvipöytätilanteet, joissa istutaan vastatusten oudon/puolitutun kanssa). Jos etukäteen ajattelen mahdollista jännitystilannetta, se todennäköisesti toteutuu ellen erittäin vahvasti pysty tsemppaamaan itseäni tilanteen yli.
Olen luonteeltani suht ulospäin suuntautunut, ja viihdyn useimmiten tilanteissa, joissa saan tuoda esille ajatuksiani, ja pidän siitä että saan toiset nauramaan. Edellä tuli esille ajatus, josko ongelmasta kärsivät olisivat tunteellisia, empaattisia henkilöitä.. Itse olen tällainen ihminen, ja todellakin kiinnitän liikaakin huomiota omaan ja toisten käyttäytymiseen, ja aistin myös mielestäni herkästi toisten tuntemukset.
Se miksi punastelu on minulle erittäin kiusallinen ongelma, on työni. Siinä minulta odotetetaan auktoriteettia ja vahvuutta, ja joskus toivoisin olevani ammatissa, jota ei nostettaisi jatkuvasti esille, ja esim. tehtäisi päätelmiä minusta ammattini perusteella. Ikä ja pakolliset itsensä likoon laittamiset ovat tosin lieventäneet ongelmaa, mutta te jotka ongelmaa ymmärrätte, tiedätte että yksikin ahdistava kokemus esim. asiakastapaamisessa vetää mielen alas pitkäksi aikaa.
Olen saanut kovasti helpotusta ongelmaan Joe Blascon meikkivoiteista, enkä pode huonoa omaatuntoa niiden kalliista hinnasta! Rusketus on myös yksi parhaista avuista, sekä talvisin itseruskettavat voiteet. Korkeakauluksiset paidat tuovat jonkinnäköistä suojaa ja "henkistä turvaa", samoin kuin avoinna poskilla olevat hiukset. Ihonvärini on normaalisti todella vaalea, mutta itserusketttavilla, sekä meikkivoiteilla pidän mieluummin hieman tummemmasta sävystä, sillä se estää läikittyyden ja jopa kirkuvan punaisten poskien niin selkeää näkyvyyttä.
Olen avoimesti miehelleni kertonut ongelmastani, ja saanut tukea ja apua siitä, kuinka vähäisenä asiana sellainen ihminen punastelua pitää, joka ei siitä kärsi. Erään kerran satuimme olemaan yhdessä eräässä kokouksessa, jossa huomion kiinnittyessä minuun, sain ykskaks valtaisan punastelukohtauksen (ei mitään järkeenkäypää syytä, en juurikaan jännittänyt tilannetta, eikä punastelu vaikuttanut kuten ei yleensäkään muuhun toimintakykyyni --> ei käsien tärinää, ei ongelmia jatkaa keskustelua jne.). Tunsin jopa sykkeen poskissani, josta tiesin olevani todella punainen

Punastelu, kuten yleensäkin, meni ohi nopeasti. Jälkeenpäin kerroin miehelleni ko. asiasta, ja kerroin olleeni lähes paniikkikohtauksen partaalla, ja hän totesi, että minut hyvin tuntevana hän huomasi etten ollut aivan oma itseni (olin näpytellyt kynää hermostuneesti) mutta muut eivät sitä varmastikaan huomanneet, eikä punasteluni juurikaan ulospäin näkynyt (kiitos Joe Blascon).
Kun olen tarkkaillut muita ihmisiä, olen huomannut, että esim. osa esimiehistänikin punastelee, änkyttää, ovat hermostuneita puhuessaan palavereissa, eikä se ole vaikuttanut millään tavalla heidän arvostukseensa, enkä myöskään itse koe että se olisi laskenut heidän auktoriteettiään tai johtamistaitoaan. Todennäköisesti pidämme itse ongelmaamme kaikkein suurimpana, eikä se todellisuudessa ole muista minkään arvoinen asia.
Oikein paljon tsemppiä kaikille!