Re: Jännitys pois, miten?
Kirjoittaja:
hellu
()
Päiväys: helmikuu 14, 2004 01:42
Suurin osa jännittäjistä näyttäisi olevan nuoria. Minulla on jo paljon ikää, jonka aikana minut on työelämässä opetettu olemaan hiljaa ja vastaamaan vain kysyttäessä.
Muutamia vuosia sitten kun yritti kysyä perusteita jonkin työn tekemiseen sanottiin
ettei sinun tarvitse tietää, riittää kun teet vain sen mikä käsketään. Sitten alkoivat
muutokset. Tämä kaikki tapahtuu valtion virastossa.
Nyt täytyisikin osata tehdä asiat itsenäisesti, tuloksen tietenkin tulisi olla oikea,
vaikka koulutus tehtävien hoitoon on annettu näille, jotka aikaisemmin käskivät tehdä sen pienen osan työstä, jonka ohjeista ei saanut kysyä mitään.
Kun on opetettu koko elämän ajan olemaan hiljaa ja tekemään vain työnsä, on vaikea
siirtyä rooliin, jossa tulisi olla viestinnän ammattilainen, pitää opetustilaisuuksia
työtovereille, (joista osa on niitä jotka vuosikausia ovat harrastaneet mm minun kiusaamista, takanapäin pahan puhumista, mustamaalaamista yms asioita, joita uskon
nykyaikana monen muunkin saaneen osakseen)esimiehille ja pikku pomoille, jotka ovat saaneet jonkin verran esiintymiskoulutusta työhönsä liittyen ja osoittavat, että näin
luonnollista on esiintyä, tekevät sitä päivittäin.
Nyt sitten minun, jolla on pari vuotta eläkkeeseen, pitäisi siirtyä opetusluokassa
eteen ja luontevasti esitellä itseni ja asiani ja pitää oppituntia ja tämä ehkä jopa
3-4 kertaa vuodessa.
En taida pystyä, välillä tuntuu, että en vain mene töihin, mutta kun ei olisi varaa
jäädä töistä poiskaan.
Mitä tekisin, antaisikohan lääkäri minulle jotain beetasalpaajaa (en edes tiedä, mitä
tämä lääke on) tai lääkettä esiintymisjännityksen poistamiseen.