Minulla jännittäminen alkoi ala-asteella. Oli varmaan joku ensimmäinen yksin pidettävä esitelmä. Tein esitelmän huolella ja harjoittelin esiintymistä kotona, mutta kuinkas kävikään. ääni alkoi kesken esitelmän vapista, ja kiirehdin esitelmän vauhdilla loppuun, jättäen yli puolet aikomastani sanomatta.. Siitä lähtien esitelmät on jännittäneet aivan hirveästi.
Yläasteella jännitin esiintymisiä viikkokausia etukäteen ja yksin pidettävät esitelmät oli aivan kauhean lyhyitä ja ääni tärisi. Ääneen lukemiset vielä menivät, paitsi jos piti lukea oma kirjoittama teksti.
Nyt oon viimeistä vuotta ammattikoulussa, ja oon joutunut muutaman esitelmän pitämään yksin ja osa on mennyt hyvin, osa vähemmän hyvin. (Ei kaikki pari/ryhmäesityksetkään oo osaltani mennyt hyvin, on tullut samoja oireita ettei oo pystyny puhumaan ja ääni tärisee ja niin edelleen) Luulin jossain vaiheessa että esitelmät menee sitä paremmin mitä paremmin valmistautuu, no menihän niistä osa, mutta muutama joihin olen valmistautunut hyvin onkin mennyt sitten niin pahasti penkin alle. Vaadin itseltäni liikoja. Nyt kun viimeinen vuosi alkaa, tiedossa on varmasti esitelmiä ja ainakin yksi laaja esitelmä. En voi kuvitellakaan itseäni puhumassa 10 tai 15 minuuttia oudon yleisön edessä, saati edes oman ryhmän. Myöskin soittamiset oudoille ihmisille pelottaa, mutta yleensä menee hyvin ku alkuun pääsee.
Siispä kyselisinkin noista beetasalpaajista, että miten niitä saa hankittua? Ilmeisesti lääkärin kautta tjsp. Miten hyvin vaikuttaa, ja onko hinnakkaita?