Re: ainainen jännittäminen
Kirjoittaja:
paratiisi
()
Päiväys: huhtikuu 27, 2004 10:35
Hei kipsissä !
Minulla on lukion toista vuotta käyvä, ensikuussa 18 vuotta täyttävä tyttäreni.
Hänkin jännittää etenkin esiintymistä aivan hirveästi, varsinkin kun siirtyi
lukion puolelle. Lukiohan taitaa nykyään olla kaikissa luokatonta, että porukat
vaihtuvat ja osanottajamäärä kurssin mukaan.
Esim. tyttäreni ei halunnut mennä 32 oppilaan enkun kurssille, vaan valitsi 17 oppilaan kurssin, ihan sen takia, että hänen on siellä parempi työskennellä.
Hän ei ole puhut noista paritöistä esim. kielissä, mutta luulen, että ne ovat hänellekin vaikeita paikkoja. Itse opiskelin
aikuisena merkonomiksi ja en pitänyt noista pari tai ryhmätyöskentelyistä olleenkaan ja syynä luulen olevan ainakin itselläni sen, että olen tosi heikko esim .englannissa ja
jännitys vielä pahentaa ja murtaa muutenkin heikkoa itsetuntoani.
Kirjoitit, että jännitäT hyvännäköisiä poikia? Seurusteletko itse ? Kerro tarkemmin? Miksi juuri hyvännäköiset pojat, mikseivät vähemmän kauniit pojat eiheuta niin kovia paineita sinulle ? Luultavasti ovat vaarattomampia, vai ? Ei haittaa, vaikka hieman mokaisikin heidän edessään? Hyvännäköisen herrojen edessä "menettää kasvonsa" jollainlailla, vai ? Tyttäreni kanssa juttelemme usein tällaisista ja hänkin nimittäin kertoilee noin. Mutta mielestäni, nyt kun hän seurustelee, ei enää sellaisia kommenttejä ole kuulunut ja hänen itsevarmuutensakin on lisääntynyt tämän rakkauden myötä. Ja sehän on ymmärrettävää: poikakaveri tuo itsevarmuutta, kun on joku, joka välittää ja tuo sen kautta itsevarmuutta tyttärelleni.
Muuten, miten on suhteet vanhempiesi ja sisarustesi välillä? Itse koen ihanana sen, että tyttäreni kääntyy puoleeni juuri näiden esiintymisjännitysten kanssa.
Voitko keskustella avoimesti näistä peloistasi vanhempiesi kanssa? Nämä pelot ovat JUURI SINULLE vaikeita ja meidän vanhempien en kuulu mitätöidä nuorten pelkoja, vaan
tukea kaikin mahdollisin tavoin, että kanssakäyminen koulussa sujuisi ja että kouluun olisi aamuisin mukava mennä. Entäs opinto-ohjaajasi? Olisiko hänestä apua? Tukisiko hän sinua ?
Lainasin kirjastosta kirjan, kirjoittaja oli joku Kirsti.. ja kirjan nimi on FOBIAT, painettu vuonna 2002 tai 2003. Siinä oli hyvin kaikista peloista. Oikeastaan ensimmäinen löytämäki kirja, joka kirjoitti niin paljon sosiaalisesta pelosta ja muistakin peloista.
Tärkeinä tukihenkilöinä pidän nuorille: omien vanhempien antama tuki ja ymmärrys, hyvän ystävän antama tuki, koulun opinto-ohjaajan tai jonkun aineopettajan ymmärrys sinua kohtaan (esim. juuri niiden aineiden, jossa paljon esitelmiä).
Tuossa fobiat -kirjassa annettiin neuvona, että esim. esitelmän pidosta ei täysin luistettaisi, vaan ymmärtävän opettajan avulla voisi esitelmän pitää turvalliselle pienemmälle ryhmälle tai vaikkapa vain opettajalle ja esiintysvarmuuden ja jännityksen vähentyessä ja itsetunnon kasvaessa siirryttäisiin sitten suuremmille ryhmille esiintymiseen, siis silloin, kun on kypsä siihen!
Kirjoittele miten meni ? Teillä nuorilla, kun on vielä opiskelua lukion jälkeenkin edessä, ja kun noita esitelmiä on varmaan joka koulutusalalla, ainakin viimeistään, kun valmistuu, lopputyön esittäminen. HAE APUA, JOTTA JÄNNITTÄMINEN EI JATKOKOULUTUKSESSA AIHEUTA SINULLE OPISKELUN KESKEYTTÄMISTÄ, JOKA TAAS JOHTAA ITSETUNNON LASKUUN.
TSEMPPIÄ SINULLE, RAKAS NUORI !!