Terve vaan ystävät jännittäjät!
Itseäni jännittää missä vaan missä pitää kävellä näkyvillä niin että lähellä on esim talojen ikkinoita paljon tai esim koulun käytävä missä kaikki jo istuvat.
Homma alkoi muistaakseni 6 luokalla. Niihin aikoihin ainakin. Olin niihin aikoihin alkanut jostakin syystä jännittää esitelmän pitoa yms. Ehkä se olikin uusi asia joka tuli vastaan vasta 6 luokalla? En muista enää. Niin kait se jännitys/ahistus alkoi kevätjuhlasta jossa meidän luokan piti soittaa nokkahuilulla eräs hieno ja vaikeahko biisi. Sali oli täynnä ihmisiä. Iso koulu. Minun piti vielä olla eturivissä, eturiviläiset istuivat tuoleilla vasten yleisöä joka oli muutaman metrin päässä. Itseä jännitti varmaan aika paljon. Sitten siinä soittaessani nokkahuilu lipesi sormistani. (!) Katsoin yleisöä ja näin paljon vihaisia kasvoja. Niinpä niin, vihaisia?
En sitten tietenkään pystynyt jatkamaan mitenkään samasta kohtaa missä muut jo olivat menossa. Tuijotin sitten käsiini kun en yleisöäkään voinut katsoa! Sitten masennuin siitä, en tiedä tökkäisikö joku vielä minua kun pääsimme omille paikoillemme istumaan.

Tuntuu tyhmältä näitä vieläkin muistella, mutta niistä ajoista jännittäminen sitten kehittyi. Päästyämme salista ulos entinen paras kaverini sanoi isoon ääneen "Vähä olit pahan näköinen!". Itkin sitten kauheasti kotimatkalla autossa ja sanoin vanhemmille että tuli niin kauhea esiintymispelko! Ne vaan sanoivat että ei se semmoista ollut, ihan pikku juttu!
Ylä-asteella en sitten enää jossain vaiheessa kestänyt ruokalan meteliä ja aloin vältellä siellä käymistä. Esitelmäpäivät olivat elämän ja kuoleman asia. Menin sitten lukioon. Lukiossa kävin ehkä 2 kertaa syömässä. OPO kehoitti menemään psykologille, koska oli "koulussakäynti vaikeuksia", mutten siihen aikaan olisi mitenkään voinut avautua näistä asioista. Vanhemmatkaan eivät tienneet. Moneen vuoteen en "voinut" edes postia hakea postilaatikosta tai roskia viedä koska naapurin ikkunat mollotti suoraan meidän pihalle. Lintsasin paljon. Vaihdoin koulua. Kävin lukion loppuun ja armeijan. Armeijassa ei jännittäminen vaivannut, puoli vuotta meni niinkuin itsestään. ;>
Enpä silti käy vieläkään baareissa kuin kerran kaksi vuodessa. Vaikeinta on istua ja esim. juoda jotain, kun ympärillä istuu ihmisiä jotka voivat tarkkailla. Sekin oli kauheaa kun kaupungissa istuin bussipysäkillä silloin lukioaikoina ja joku bussi pysähtyi siihen naaman eteen ja sieltä möllötti monta naamaa!

Osaan kuitenkin nykyään olla välillä sillä asenteella ettei mikään tuollainen haittaa, mutta esim ihmisjoukossa tai esitelmää pitäessä tulee kyllä putkinäkö ja suuta kuivaa yms. Esitelmässä varmasti veri pakenee päästä ja raajoista kun oma vuoro tulee! Mutta minkäs teet? Tyttöjäkään ei tietenkään tule tavattua kun en kaupungissa käy ja lenkkipolulla sellainen ei tule kysymykseen. Olen alkanut jo miettimään että ehkä jotain lääkettäkin kannattaisi hommata, vaikka tuntuu hirvittävän typerältä syödä/hankkia jotain lääkettä tällaisiin ajatus/tunne asioihin....... olen kohta 27v.