Heippa hei kanssaihmiset ja -punastelijat
Minulla on sellainen tarina, että olin ala-asteella jonkin asteisesti koulukiusattu. Se aiheutti tilanteita, joita halusin vältellä, esimerkiksi liikuntatunteja, joissa pojat ja tytöt olivat samaan aikaan urheilukentällä tai, mikä pahinta, luistelemassa. En osannut luistella ja pojat kiusasivat siitä. Luistelusta tuli suurin painajainen. Toinen oli pesäpallo, koska siinä pelattiin yleensä kaikki yhdessä ja minä tunsin etten osannut mitään.
Ylä-asteella itsetunto kehittyi ja jatkoin ala-asteella alkanutta teatteriharrastusta. Sain jo ala-asteella kehuja esiintymistaidoistani, ja esiinnyin vaikka tiesin saavani kuulla siitä hakkuja jälkeenpäin. Tilanne oli lukiossa hyvä, silloin olin itsevarma, nautin olla huomion keskipisteenä enkä punastellut ollenkaan. Pidin kouluesitykset huoletta ja vahvasti ja vastailin tunneilla ilman ongelmia.
En itseasiassa ollut punastunut käsittääkseni melkein ikinä ennen kuin 18-19 vuotiaana. Silloin se alkoi: silloinen poikaystäväni meni totaalikieltäytyjänä puoleksi vuodeksi vankilaan ja minä kaupan kassalle. Aloin punastelemaan kaikkien asiakkaiden edessä ilman syytä, ja asiakkaat vitsailivat asiasta, joka pahensi tilannetta.
Tilanne helpottui muutamaksi vuodeksi, yliopistossa punastelin välillä ruokajonossa tai jos joku tuli yhtäkkiä juttelemaan. Asia paheni viime vuonna kun erosin ex-avomiehestäni, silloin punastelin jopa kaupan jonossa. Hassuinta oli kun vein uuden poikaystäväni parhaan ystäväni ja hänen avomiehensä kotiin istumaan iltaa. Tärisin keittiössä ensimmäisen tunnin ja join viiniä, en pystynyt istumaan sohvalla muiden kanssa. Se masensi pahasti, mutta kerroin avoimesti kaikille ja tuntuivat ymmärtävän. Nykyään punastelen silloin, kun minut yllätetään kirkkaissa valoissa tilanteessa, josta en pääse karkuun. Tai kun olen epävarma, enkä osaa heti vastata minulle esitettyyn kysymykseen.
Minulla punastelu on mielestäni juuri se suurin ongelma. Se luo tunteen, että toinen ajattelee minun olevan epävarma, tyhmä pikkutyttö joka suhtautuu tilanteeseen AIVAN väärin eikä osaa olla ja olla vakavissaan. Että olisin epärehellinen tai en seisoisi täysin sanomieni asioiden takana. Arvostelu juuri ahdistaa. Haluan karkuun ja piiloon. Jos tapaan ystäviä, valitsen että mennään pimeään baariin - en halua ikinä mennä kahvilan kirkkaisiin valoihin.
Olen huomannut, että osaan olla myös todella itsevarma tilanteissa, joissa olen omalla osaamisalueellani. Olen ollut asiakaspalvelussa, ja minulla ei ole mitään ongelmia neuvoa asiakasta ja katsoa silmiin ja hymyillä ja puhua aiheesta, josta tiedän paljon ja osaan todella auttaa. Sama on esiintymistilanteiden kanssa, esimerkiksi koulun seminaarit. Jos olen opetellut sanottavani hyvin, niin tiedän, että olen loistava esiintyjä ja hoidan tilanteen kotiin. Silloin sydän hakkaa hyvällä tavalla ja saan riemun tunteen, samanlaisen kuin muinoin kun olin teatterin lavalla. Joten suosittelen esiintymispelkoisille, että todella opettelette tilanteen kuin tilanteen ulkoa. Minua se auttaa.
Minulla on puoli levyä Ataraxia laukussa, koska muutin juuri ulkomaille ja alussa jännitti. Ensi viikolla pitäisi mennä yliopistolle keskustelemaan englanniksi tulevasta projektista, johon ehkä osallistun, ja on toisaalta hyvä tietää, että on edes tuota antihistamiinia. Se toimii oikeasti ja minulle myös placebona - kun ajattelen, että se helpottaa, se tuo voimakkaan tunteen. Koska kuitenkin punastuminen on ongelma uuden tilanteen alkuvaiheessa: jos sitkeästi punastelen tilanteen yli, se menee yleensä 20-30 sekunnissa ohi, jonka jälkeen pystyn hoitamaan tilanteen. Minulle on moni sanonut, että liioittelen ongelmaani, että en punastele usein ja jos punastelen, se on viehättävää. Poikaystäväni ajattelee, että olen suloinen kun punastelen.
TUlipa pitkä selostus. Jos joku haluaa jutella aiheesta, osoitteeni on
blackunicorn.jp@gmail.com
Ja tsemppiä!!!