Hypnologian keskustelualue :  Hypnologian keskustelualue The fastest message board... ever.
kannanottoja - sovelluksia - näkökulmia - kysymyksiä - ideoita - oivalluksia - ratkaisuja - mahdollisuuksia 
Käsien vapina
Kirjoittaja: Julia ()
Päiväys: keskuu 06, 2006 11:49

Hei. Minulla on Ongelma, käsien vapina. En ymmärrä mistä se voisi johtua. Minua ei jännitä, nukuta tai minulla ei ole nälkä. Käteni vapisevat niin, että tavarat ei välillä pysy käsissä. Olen 15 vuotias tyttö. Elän tasapainoista elämää ja minulla on kaikki hyvin. Käsien vapina kuitenkin häiritsee huomattavasti elämääni.
Käsien vapina saattaa alkaa vaikka ihan yhtäkkiä kahvia juodessani, tästä johtuen en voi enää jatkaa juomista, koska kuppi ei pysy kunnolla käsissäni. Onkohan tähän mitää selitystä? Tai onko tämä ihan normaalia?

Re: Käsien vapina
Kirjoittaja: OT ()
Päiväys: keskuu 30, 2006 09:58

Hyvä Julia,
ellei elimellisiä syitä ole ilmennyt voisit kokeilla suggesto/hypnoositerapiaa. Katso shy:n aloitussivulta paikkakunnallasi oleva suggestoterapeutti-shy ja neuvottele asiasi käsittelemisestä.
terv. suggestoterapeutti-shy

Kirjoittaja: Inka ()
Päiväys: heinkuu 02, 2006 12:38

Tutun kuuloinen juttu, mutta saattaa tietysti johtua eri syistä kuin itselläni.Neurologi voisi paremmin kommentoida asiaan ellet halua kokeilla jotain hypsoosia,joista itselläni ei kyllä ole kokemusta, mutta näyttää, että jotkut apua siitä saaneet.
Itselläni alkoi 21 vuotiaana käsien vapina ja ei todellakaan kivaa kun mikään ei pysy käsissä tai vastaavaa.Pienen yksiön imurointi teetti kääsiin vapinaa,kun sen jälkeen yritin juoda mehupurkin rippeet niin kaksin käsin pidettävä kii,että osuu suuhun.
Sängyllä maatessa kädet koukussa lehteä pidellen luku asennossa niin lehti heiluu siihen malliin ettei oikeen lukeminen suju.
Siskoni ittensä silloin kipeeksi nauranu,et ei kenenkää kädet voi noin täristä...NO VOI!!Ei ollut krapulaa,ei jännitystä eikä mitään muutakaan mikä ois normaalia et kädet vapisee.
Ei oo kivaa kun mikään pieni hienotyö ei onnistanu ja aina otettava raskas muki yksinkin kahvin juontiin, et varmasti saa tukevan otteen,ettei oo mikään kahvikuppineuroosi ainakaan itelläni ja tietyt vapinat eivät tohon neuroosin mitenkään liity vaikka näyttää yleinen käsitys olevan.
No kyllästyin aika äkkiä moiseen asiaan ja menin lääkäriin ja siltä passitus neurologille.Siellä sit kauhee määrä päähän iskettiin antura läpyskiä mitkä aivotoimintaa ja ties mitä mittasivat.Piti kirkasta valoo katoo ja liikutteluja ja silmät kiinni ja ties mitä,et aivokäyrä sit jotai piirsi...En enää muista niin kaukaisia asioita kunnolla.
Neurologi kuitenkin tutki tulokset ja kädet eri asennoissa.Haki selvyyttä asiaan ettei ole alkava parkinsonintauti eikä ollutkaan.Turvallinen parkinsonintaudin läheismuoto oli kysymyksessä elikkä essentiaalinen vapina, joka voi alkaa 2 vuotiaalla tai 65 vuotiaalla kuten hän asian ilmaisi.Eli voi alkaa minkä ikäisenä vain ja ei vaarallista laatua.Mutta henkilökohtaisesti todella ärsyttävää ja rajoittaavaa tietysti.
Sain siihen Propral 40mgx3 kertaa päivässä. Ja niiden kanssa alkoi sitten kädet pysyä paikallaan.Eivät ne tietysti kaikkea vapinaa poistaneet, mutta kuitenkin niin, et suhteelisen normaalisti sai käsiään käyttää.
14 vuotta söin niitä ja kas kummaa, kun alkoi hengenahdistukset vaivata niin syy sitten pitkittyneeseen hengenahdistukseen löytyi kyseisestä lääkkeestä, kun vaikuttaa sydämen sykkeen hidastamisen lisäksi hengitysteihin.Vaihdoin viime kesänä lääkeet sen takia Bisoprolol 5mg:aan, koska ne vaikuttavat suoraan sydämeen, vaikka niissäkin voi olla hengitykseen/astmaan vaikuttavaa tekijää vaikka vähemmän kylläkin.Vuoden käyttänyt ja kyl niil kädet paikallaan pysyy,mut tuntuu, et sydän nyt ei oikeen oikees rytmis tai edellisten kaltaisis tunteissa,et vähän hakusessa edelleen niiden käyttö.
Sydämen sykkeen alennus vähentää vapinaa siis.
En tiedä onko tästä hyötyä sinulle,mutta aina voi selvittää asiaa ja kokeilla auttaako.

Kirjoittaja: ope ()
Päiväys: elokuu 27, 2006 07:06

Hei!

Minulla on myös essentiaalinen vapina. (Niin oli muuten myös Sibeliuksellakin). Sain myös Propralia vaivaani, mutta ei sitä pidä ottaa kuin tarvittaessa! Kuulostaa aika karseelta, että olet 14 vuotta ottanut niitä. Itse yritän pärjätä ilman niitä. Olen myös joskus esiintyessäni kertonut asiasta, jos vasen käsi alkaa vippaamaan. Tämä on kuulemma perinnöllistä ja ainakin minun vanhemmillani, varsinkin isälläni, käsi vapisee.

Tarkista nyt lääkkeiden syönti lääkäriltäsi ennen kuin tapahtuu jotain vakavaa.
Hyvää syksyä!

Kirjoittaja: Seppo ()
Päiväys: huhtikuu 09, 2011 11:04

Vuoden sisällä on tullut tilanteita jolloin käteni vapisevat.Usein kun luen kirjaa tai muuta julkaisua en tahdo saada sivua käännettyä. Aikaisemmin on käsialani ollut toisten mielestä erikoisen hyvä, mutta nyt se on muuttunut lähinnä tökeröksi. Juodessa kuppi heiluu ja lusikka tärisee ruokaillessa. Kävelykin on tullut jotenkin epävarmaksi. Olen mielestäni fyysisesti hyvässä kunnossa,ulkoilen ja käyn jumpassa. Kahdella nuoremmella sisaruksella on samoja vaivoja ja aivosairauteen on useat esi- isät menehtyneet. Olen 72-vuotias ja 15-vuotiaasta asti olen kärsinyt selkäkivuista ja nykyisin ne ovat tulleet jokapäiväisiksi, hoitona Panacod 1-2 kpl 2-3 kertaa päivässä,mutta otan vain illalla. Oiskohan selkäkivulla vaikutusta oireisiin?
seppo

Kirjoittaja: Olavi Tenni ()
Päiväys: huhtikuu 10, 2011 09:00

Hyvä Seppo, Olet fyysisesti kunnossa ja harrastat liikuntaa. Kuitenkin tulisi varmistaa esim. terveyskeskuksessa, onko vapinan taustalla ehkä jokin elimellinen tai muu hoitoa edellyttävä syy ja samalla tarkistaa mahdollinen selkäkivun osuus. Ellei perusteellisissa selvityksissä löydy syytä, stressitekijöitä tms., voisi kokeilla rentoutumis/suggestiivisia harjoituksia, joiden ohjaajia löytyy shy:n terapeuttirekisteristä.
Ole hyvä ja toimi t. Olavi

Kirjoittaja: tarja koo ()
Päiväys: tammikuu 02, 2012 12:32

Hei kaikki vapisijat!

Vaiva on todella kiusallinen ja se häiritsee ainakin minulla jokapäiväisen elämäni lisäksi myös sosiaalista elämääni, kahvikuppi on kokouspeloista pahin, samppanjalasista puhumattakaan! Syytä eivät minullakaan edes neurologit löytäneet. Usein puhutaan ns. kahvikupppineuroosista, mikä liittyy sosiaalisiin tilanteisiin, ehkä niinkin, mutta ainakin minulla vapinaa esiintyy tosi vaikeana myös yksin ollessani.Olenkin miettinyt pitäisikö meidän tärisijöiden perustaa yhdistys, joka jakaisi tärinätietoa ja toimisi vertaistukiryhmänä?
terveisin porarin tytär, ehkä tärinän jo syntymässään saanut!

Kirjoittaja: mmallikas ()
Päiväys: maaliskuu 04, 2012 03:06

Mulla alkoi käsien vapina lievästi joskus ala-asteella. Ollessani 16 koululääkäri passitti neurologille, jossa vaivan todettiin olevan essentiaalinen vapina. Söin Ranoprinia/Propralia päivittäin muutaman vuoden eri päiväannoksia testaamalla. Jossain vaiheessa lopetin jatkuvan käytön ja otin pienen kuurin aina kun tiesin jännittävien tilanteiden tulevan. Nyt en ole muutamaan vuoteen syönyt pillerin pilleriä.
Vaiva on pahentunut vuosien mittaan ja pahenee(?) kokoajan. Tiettyjä asioita en voi tehdä käsilläni tai suoriutuminen on hankalaa. Olen kuitenkin päättänyt olla syömäträ pillereitä, koska koin että niistä saatava hyöty on niin pientä.
En pysty esimerkiksi kantamaan vasemmalla kädellä täyttä juomalasia niin että nesteet eivät roiskuisi joka paikkaan. Vasemmmassa kädessä tärinä on huomattavasti suurempaa. Esim. kun liikuttelen sormia niin etenkin vasen peukalo voi joissain asennoissa alkaa vispaamaan hallitsemattomasti.
...Siispä buffet-pöydästä joudun hakemaan juomat ja ruuat usealla käynnillä. Harvase kerta myös kolikot lentävät kun kaivan lompakkoa. Pikkutarkat askareet eivät onnistu ilman huolellista keskittymistä. Kirjoitettu käsialani on aikas kaameaa ja ainakin suttuista koska kättä on tuettava alustaan. Syödessäni käytän yleensä vain haarukkaa, veistä hyvin harvoin.
Jännittävissä tilanteissa vapina lisääntyy huomattavasti tai jos kiihdyn jostain asiasta. Kerran vapina tuli myös päähäni kun olin jännittynyt. Koitan välillä piilotella vapinaa mutta usein helpottaa kun siitä on muille avoin ja kertoo mistä vapinat johtuu.

Kaikesta huolimatta koen että vaivani on pieni vaikka se rajoittaakin tekemisiäni. Vaiva on ollut minulla noin 20 vuotta.

Kirjoittaja: katriina ()
Päiväys: maaliskuu 29, 2012 07:59

Olet rohkea, itselläni vaiva on suurempi kuin elämä.Välillä en tiedä miten pystyn menemään töihin ja selviämään päivästä toiseen. Jatkuvasti en Propralia syö vaikkakin se auttaa, mutta haluaisin selvitä itse.Häpeän valtavasti jos joku huomaa vapinan, ja mietin sitä paljon itsekseni.Määrittelen itseni melkein pelkästään vapinan peruteella, ja mietin aina kuka on tietoinen vaivastani ja kuka ei..Elämäni ei ole onnellisuudella pilattu.

Kirjoittaja: Vapisija ()
Päiväys: huhtikuu 14, 2012 10:26

Tämä on niin tuttu tunne, kädet vapisevat ja tarkka työ/elämän perus sosiaaliset tilanteet tuottavat useasti ongelmia. Kahvia juodessa, ei tahdo välillä tulla mitään ja varsinkin yleisillä paikoilla, kun huomaan että vapina alkaa mennä ns. pahaksi niin katson heti ympärilleni että tuijoittaako joku ja vaikka ei tuijoittaisikaan niin silti itseäni hävettää todella paljon.

Tätä vapinaa on minulla kestänyt varmaankin koko elämäni (itse muistan kiinnittäneeni huomiota 11 vuotta sitten ensi kerran) ja olen tällä hetkellä 21 vuotias mies. Nyt viime päivinä käsien vapina on yltynyt vielä pahemmaksi, vaikka olisin yksin niin käteni tärisevät heti herättyäni nukkumaan menoon asti. Olen itsekkin suhtautunut vapinaan välillä huumorilla mutta yleensä se on silti kiusallista kun joku huomauttaa vapinasta.

Olen kanssa kuullut että tähän olisi lääkkeitä olemassa lievittämään vapinaa, mutta kysyin asiaa terveyskeskuksesta noin 2 vuotta sitten niin lääkäriä ei voinut vähempää kiinnostaa asia, ja asia jäi sitten siihen. Olen kuullut että kyseinen vapina johtuu alitajunnan hermostuneisuudesta/jännityksestä, eli vaikka itse et tiedosta jännittyneisyyttä niin alitajuntasi jännittää silti..

terv. apua tarvitseva

Kirjoittaja: Pena ()
Päiväys: lokakuu 19, 2012 07:59

Itselläni on ollut käsien (varsinkin vasen käsi) vapinaa 20 vuotta ja oireet pahenevat (essistentiaalinen vapina eli ei Parkinsonia). Levossa vapinaa ei ole, mutta esim. kotona ruokaa syodessä vasemman käden voi unohtaa. Propral auttaa muuten, mutta joudun käyttämään niitä tarvittaessa paljon enkä pysty silloin mihinkään järkevään ajatteluun/tekemiseen. Kävin neurologilla ja hän katsoi, että tilanne on sellainen, että leikkausapu olisi kohdallani mahdollinen. Olen näillä näkymin pääsemässä vuoden päästä leikkaukseen, mutta kyllähän se mietityttää. Kyseessä on siis aivostimulaatio (deep brain stimulation eli käytännössä aivoille tehdään samaa kuin sydämelle tahdistimella). Olen tässä samaan aikaan innostunut ja pelkokas.

jjjooooo :/
Kirjoittaja: arska ()
Päiväys: maaliskuu 28, 2013 09:33

moro luin näitä ja luulen että mulla on pienimuotoinen (?) ongelma kädet tärisee ei oo syytä tiedos mutta se pn vähän häiritsevää kun ne kädet tärisee oon 15v perusterve liikunnallinen ja hyvässä kunnossa

Kirjoittaja: menni ()
Päiväys: toukokuu 29, 2014 05:31

kädet tärisevät. etenkin vasen käsi. En voi käydä kahviloissa.En pysty juomaan kahvia julkisissa paikoissa.En skoolaamaan. Aina pelko kahvinjuonti ja syömistilanteessa. Sosiaalinen elämä kärsii. Tulee sanottua ei tilanteissa. Elämä joskus vaikeaa.

Nimesi: 
Sähköpostisi: 
Aiheet: 
Tämä on valvottu foorumi. Viestisi on piilotettu kunnes moderaattori tai järjestelmävalvoja on hyväksynyt sen.
This forum powered by Phorum.