Sosiaalisten tilanteiden pelko, käsien tärinä , väsymys
Kirjoittaja:
Pelkotilat, vapina, väsymys
()
Päiväys: helmikuu 27, 2006 12:51
Olen 26v. mieshenkilö. Johtuen koulukiusaamisesta ja kotioloista, en kykene toimimaan normaalisti tilanteissa, joissa on useita ihmisiä läsnä. Kädet tärisevät, iho punoittaa, hikoilen ja tuleepa sanottua kaikkea typerääkin. Tämä on vaikeuttanut niin opintoja ja seurustelua, kuin työntekoakin. Opintojen saralla minun on vaikea esiintyä ja ylipäätään käydä oppilaitoksessa. Opiskelijaruokaloissa ja vastaavissa voin käydä vain aukeamis- ja sulkemisaikoihin, koska en kykene käsien vapinalta syömään jos joku vieras istuu vieressäni.
Olen ollut eri kesä- ynnä muissa työtehtävissä, joissa olen havainnut, etten todellakaan pysty suoriutumaan esimerkiksi asiakaspalvelu-tyyppisissä tilanteissa. Tällä hetkellä olen töissä paikassa, jossa tarvitaan käsiltä tarkkuutta ja ympärillä on jatkuvasti ihmisiä - on siinä ja siinä, kykenenkö suoriutumaan työstä ja suoritusvaatimukset nopeuden suhteen jäävät täyttymättä - voi olla että minut erotetaan. Pystyn tekemään lähinnä vain sellaista työtä, jossa voin olla rauhassa.
Tunnen itseni väsyneeksi ja todella epätoivoiseksi. Minne sitten menenkin, onnistun aina mokailemaan ja nolaamaan itseni hermoilun takia. Olen yrittänyt mitä erilaisimpia kikkoja, mutta mistään ei tunnu olevan apua. Masennuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon - erään lääkärin mukaan jopa sosiaalisten tilaneiden neuroosin - takia kävin aiemmin terapiassa, mutta sen vaikutus oli riittämätön, varsinkin mitä jännittämiseen ja heikkoon itsetuntoon tulee.
Epävarmuus, pelko ja muut sen suuntaiset asiat ovat tehneet elämästäni todella hankalaa ja toivottoman oloista. Olisin todennäköisesti jo tappanut itseni, ellen olisi eräänä synkkänä iltana vuosia sitten huomannut, etten uskalla. Opinnot menevät hitaasti jos ollenkaan eteenpäin. Suurin osa mahdollisista työtehtävistä on minulle käytännössä mahdottomia ja oman alani töitä taas ei helpolla löydä. Elämäni harvat parisuhteen tyngät ovat päättyneet, kun heikko itsetuntoni ja hermoilu ovat vaikeuttaneet huomattavasti seksuaalista kanssakäymistä. Tietyn ajan jälkeen en ole enää kehdannut edes kohdata näitä naisia. Jonkinlaisia kavereita on onneksi pari kappaletta, toisin kuin koko yksinäisen nuoruuteni 13-20 ikävuosien välillä.
Harrastuksiin en myöskään ole parin yrittämis kerran jälkeen enää jaksanut ryhtyä. Mokailin ja töppäilin niissäkin - sai hävetä taas silmät päästään. Kärsin nykyään lähes jatkuvasta pelosta, joka johtuu siitä että ajatus tällaisesta elämästä - itsensä nolaamisesta, häpeästä ja siitä että tätä on pakko kestää vielä vuosikymmeniä - on kamala. Minulla on edelleen ajoittaisia paniikkihäiriökohtauksia, vaikka niitä ei onneksi enää tule lähes joka yö, kuten aiemmin.
SRI-lääkkeistä ja terapiasta oli jonkin verran hyötyä paniikkihäiriöön ja ne lievensivät masennusta, mutta koska varsinainen elämäntilanteeni ei ole muuttunut, ei niistä pysyvää hyötyä ollut. Pitääkseni paniikin poissa, joudun tietoisesti viemään ajatukseni koko ajan toisaalle eräänlaiseen haaveiluun tai unelmointiin. Kun tulevaisuudessa ei tällä menolla ole muuta näkyvissä kuin joku kaupungin vuokrayksiö ja peruspäiväraha, niin mitäpä muuta kuin haaveet minulla olisikaan.