Heippa Johanna ja muut paniikista/ahdistuksesta kärsivät!
Ajattelin ketoa oman tarinani,jos jaksatte lukea...
Itselläni oli myös saman kaltaisia asioita paniikkihäiriön ja ahdistuksen puhkeamisen taustalla. Elin n.5 vuotta suhteessa jossa mies petti minua ensin 4vuotta. Itsetunnon puutteessa ja mielikuvassa "en voi elää ilman häntä" jatkoin suhdetta ja kärsin. (Ystäväni kysyikin parin vuoden jälkeen olenko masokisti. ehkä olin.)
Viimeisen vuoden petin häntä seksisuhteessa. Kärsin joka kerta suunnattomasti syyllisyydestä. Tämän viimeisen vuoden aikana "ihastuin" myös toiseen mieheen joka sitten raiskasi minut... Tästä alkoi todella sekava vaihe elämässäni.
En kertonut miehelleni ikinä näistä tapauksista. Uskoin jopa itse etten tehnyt mitään väärää sillä olinhan jo monta vuotta kestänyt itse petetyksi tulemista. Aloin "hyväksikäyttää" miehiä (todellisuudessa satutin vain itseäni) Jälkikäteen ajateltuna halusin kai kostaa raiskaajalleni.
Päätin miehen jonka halusin,ja yleensä sitten sainkin haluamani... Harrastin seksiä silloin kun MINUA huvitti.ja yleensä vaan muutaman kerran. Jonka jälkeen annoin miehelle kyytiä...mutta jätin aina suhteen miehen näkökulmasta katsottuna "saattaa olla vielä mahdollisuuksia" -tilaan. Halusin että miehet jää roikkumaan.Että tuntisin jokun haluavan minut... Mutta olin jo etsinyt uuden kohteen enkä palannut vanhaan. Saman tein ex-miehelleni joka kuvitteli että saamme suhteen kuntoon ja elämme onnellisina loppuun asti. Mikä oli tietysti nyt ajateltuna tuhoon tuomittua jo suhteen alusta asti. Jatkoin tätä miesten pyöritystä kunnes tunsin outoa tunnetta puhua jollekin ja päämäärän puutumista elämässäni. En tiennyt mihin suuntaan olin menossa. Mietin jopa exäni takaisin ottamista. Varasin ajan psykologille. Jostain syystä emme saaneet mitään keskustelu yhteyttä hänen kanssaan.Käynneistä ei ollut mitään apua. Hän kyseli lapsuuden traumoja, ja itse olisin halunnut huutaa naama punaisena: "Voi V:::,mut raiskattiin puoli vuotta sitten...mutta en kertonut kellekkään,saisinko jo nyt??".
Enpä huutanut. Olin niinkuin aina.Hymyilin herttaisesti ja totesin että "kylläpä tämä helpotti.Kiitos" Lopetin käynnit pariin kertaan. Ja päätin unohtaa kaikki "pahat" asiat.
Tapasin nykyisen mieheni. (hän oli ex-miehen parhaita ystäviä joten jollain tasolla jatkoin vielä kostamistani...tosin se loppui tähän) Hänen ansiostaan sain järkeä elämääni. Monet kerrat olisin halunnut itkien kertoa kaiken.Mutta en kertonut. Nimittäin,en ikinä itke. Ja olen aina vältellyt,lapsesta asti tilanteita joissa saattaisin itkeä.Vaikenin taas.
Vajaa kaksi vuotta oli kulunut tässä nykyisessä suhteessani. Elämään oli sinä aikana mahtunut monta surua ja huolta. Sukulaisten sairastumista,itselläni työttömyys jaksoja kaksi, rahahuolia ym. viimeinen niitti oli työ jota olin havitellut pitkään,ollut lähes varma voitostani, saanut kannustusta...ja sitten se vietiin nenän edestä,minua nöyryyttäen n.200 ihmisen edessä, sain kuulla olevani huonoin hakija tehtävään.. Olin laittanut itseni likoon 101%. Silloin itkin.Eikä siitä meinannut tulla loppua. Muistan tilanteen: istuin autossa,painoin pään polviin ja itkin.Ensimmäinen kokemus: Epätodellinen olotila. Tämä ei tapahtunut mulle.Mä en ole oikeesti tässä.
Meni pari viikoa. Olin junassa jolla olin kulkenut päivittäin jo 4vuotta. Tunsin omituista ahdistusta ja epävarmuutta.Se epätodellinen olotila palasi.PANIIKKI: seisoin liimautuneena junan oveen ULOSULOSULOS! pääsin ulos,olin varma että kuolen.Häpesin itseäni...Kohtaus alkoi n.5kertaa alusta. Haukoin happea. Nainen soitti ambulanssin. Ja viikon sisällä tästä diagnoosi selvisi: ahdistuneisuus. (ei sosiaalisten tilanteiden pelkoa) pitkittynyt stressi ym.saattanut puhkaista...blaa,blaa...
Kävin pari kuukautta psykiatrilla. "joo,ei mun elämässä mitään outoa ole tapahtunut. Varmaan toi työttömyys...ja opiskelu stressi.." kuulin sanovani.Olen ihan kunnossa joo. Toistelin.
n.3vko makasin kotona ja pelkäsin kaikkea ja elämää yleensä. Sain vihdoin lääkkeet, joita myös alussa pelkäsin...mutta onnekseni selvisin ilman sivuoireita. Parin viikon kuluttua olo alkoi parantua.Ainoa asia jota alussa kauhistuin;en tuntenut mitään. En iloa,vihaa,rakkautta,ikävää...en mitään. Olin vaan. Muutama kuukausi meni ja nyt lääkehoito alkaa olla lopussa. Olen asiakaspalvelualalla töissä...

ja tunteet on palannut. Alan olla oma itseni. Ainoastaan yksi menneisyyden kauhu käy välillä mielessäni: olen alkanut uskotella itselleni ettei mitään pahaa elämässä koskaan tapahtunut. Vieläkin olen vaijennut raiskauksesta. Ehkä kehtaan jonain päivänä taas itkeä,ja kertoa jollekin mitä silloin tapahtui.Mutta voin nyt hyvin.
Olen mielestäni esimerkki siitä että paniikin voi oppia hallitsemaan (alle vuosi sairastumisesta) ahdistuksestakin selviää. Tuntuu että elän taas

Kiitos niile jotka jaksoi lukea.