terve!
ajattelin jatkaa tätä keskustelua tälläisellä positiivisella kertomuksella.
Olen aina ollut herkkä punastumaan(esim. urheillessa naama on nykyäänkin ja on aina ollukin kuin naantalin aurinko). Kuitenkin tuo punastelu ja sosiaalisten tilanteiden
pelko alkoi vaivata minua vasta murrosiän jälkeen ja muutaman vuoden punasteltuani, ymmärsin kärsiväni sosiaalisten tilanteiden peloista(nyt olen 23v mies).
Olen kokeillut erilaisia masennuslääkkeitä, rauhottavia ja propralia...noista edellä mainituista ainoastaa propralista on ollut minulle pientä hyötyä(on
lievittänyt hieman äkillistä punastumista, äänen värinää jne...).
Nyt kuitenkin olen viimisen vuoden aikana mennyt tämän ongelman suhteen huomattavasti parempaan suuntaan. Huomasin, että itse tein tästä punastelusta niin
suuren ongelman ja pyrin aina peittämään punastumiseni muilta(aina piti olla pakoreitti ja selitys mietittynä jne...). Eli seuraavassa kerron nuo
"hoito-ohjeet", jotka ainaki minua on auttanut.
Eli mikäli kärsit sosiaalisistapeloista ja haluat päästä siitä eroon, niin sinun on pakonomaisen kontrolloimisen sijasta rakennettava yhteys tunteisiisi ja
punastumiseesi ja hyväksyttävä itsesi sellaisena kuin olet. Punastelu ja jännittäminen on vain tapasi elää nuo tietyt sosiaaliset tilanteet. Sinun on yritettävä rakentaa uusi suvaitsevaisempi suhde jännittämiseei ja punasteluusi. Ajattelutavan muuttamisen tavoitteena olisi pystyä hyväksymään jännittäminen
ja punastelu, jolloin tuo kontrolloimisen tarve vähenee ja uskallat kohdata sosiaaliset tilanteet enemmän omana itsenäsi. Jännitys ja punastelu menettää
merkitystään ja alkaa haitata elämääsi vähemmän. Ja mikäli olet nuori, niin voit ajatella että tälläiset punastelun/jännittämisen-tuntemukset ovat jossain määrin normaaleja
yksilöitymisen merkkejä.
Pyrin siis hyväksymään punasteluni ja jännittämiseni...ja tein itselleni uuden, helposti muistettavan ajattelumallin ja toin sen aina mieleeni, kun koin
jännitystä sosiaalisessa tilanteessa. Tuo ajattelumalli meni minulla seuraavasti:"vaikka tunnen pelkoa ja koen tilanteen epämiellyttäväksi, siitä huolimatta
haluan olla tässä tilanteessa. Jännittäminen ja siihen liittyvät reaktioni ovat vain tapani elää tällainen tilanne ja hyväksyn sen. Tiedän, että kun hyväksyn
nämä tunteeni, niin minulla säilyy ote toimintoihini."
Punastelen nykyäänkin aina sillon tällöin, mutta yleensä se on hyvin pientä. Mutta koen kuitenkin, että tuo ongelma ei enää juurikaan häiritse minua ja
tuntuu, että jatkuvasti olen menossa parempaan suuntaa ja olen entistä sosiaalisempi. Ja myöskin tuo jälkeenpäin murehtiminen ja itseni syyttely on jääny
minulta täysin pois...eli en siis nykyään tee tuosta punastumisesta niin suurta numeroa. Muistan myös kuinka kielteisesti näin ennen tuon punastelun...nykyään en ajattele
punastelun olevan mitenkään niin kielteistä(eli siis jos näen jonkun punastuvan tai jos itse punastun, ni se ei
mielestäni ole mikään kummallinen juttu...se on mielestäni ihan normaalia(kuten myös muut fysiologiset reaktiot; kuten äänen värinä...jne) ja olen melko varma, että
ei muutkaan "terveet" ihmiset näe tuota punastumista mitenkään pahana(toisin kuin punastelusta pahasti kärsivä ihminen)).
Itseluottamukseni on myös kasvanut runsaasti ja arvostan itseäni omana itsenäni(enkä välitä siitä mitä muut minusta ajattelevat...en siis tarvitse muiden arvostusta
kokeakseni olevani arvostettu).
Punasteluani/jännittämistäni on myös vähentänyt se, että olen vähentänyt alkoholinkäyttöä runsaasti(itselläni oli ennen tapa turvautua alkoholiin, joka
lievittää sosiaalista pelkoa runsaasti, mutta taas juomisen jälkeisinä päivinä iski aina jonkunasteinen "morkkis"(jonka taas luulen alentaneen itsetuntoani)
ja myös "helpotkin" sosiaaliset tilanteet olivat krapulapäivinä mahdottomia). Nykyään en ota alkoholia kovinkaan usein ja jos otan, niin otan kohtuullisesti.
En myöskään juo kahvia sosiaalisissa tilanteissa tai ennen sosiaalisia tilanteita(se myöskin vähentää hermostuneisuuttani). Ja jos tiedän etukäteen, että joudun vaikka
pitämään esitelmän suurelle yleisölle niin saatan ottaa propralia(joka helpottaa ainakin minulla äänen värisemiseen)..tuo propralin käyttö on kuulemma hyvin yleistä myös
julkisuudessa esitelmiä pitäville henkilöille(tieto siitä saa myös itseni kokemaan ko. lääkkeen käyttämisen aivan normaalina). Kannattaa myös tutustua aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, itse luin tuon Antero Toskalan; Pelot ja niiden voittaminen kirjan...ja se kyllä auttoi minua ymmärtämään tätä pelkoa.
Tiedän, että meitä punastelevia/jännittäjiä on yllättävän paljon...ja mielestäni nämä foorumit ovat hyvä tapa jakaa tietoa
tästä sosiaalisesta pelosta. Ja etenkin toivoisin näiden muidenkin punastelun/jännittämisen voittaneita ihmisiä jakamaan
kokemuksiaan muiden kanssa(tai ainakin muistan itse "punastelu-aikoinani" etsineeni toden teolla näitä positiivisia kertomuksia,
jotka ovat myös auttaneet minua ymmärtämään tätä ihmeellistä pelkoa paremmin).
tämä tarinani on aika pitkä(innostuin vähä kirjottamaan

) ...ja ehkä jossain määrin epäselkeä! Mutta toivottavasti tästä on hyötyä!!