Hypnologian keskustelualue :  Hypnologian keskustelualue The fastest message board... ever.
kannanottoja - sovelluksia - näkökulmia - kysymyksiä - ideoita - oivalluksia - ratkaisuja - mahdollisuuksia 
Autolla ajaminen
Kirjoittaja: Takku ()
Päiväys: marraskuu 20, 2001 10:46

Heips,

Voisiko hypnoosista olla apua autolla ajamisen pelkoon. En niinkään pelkää silloin, kun minulla on kaveri mukana mutta en jostain syystä uskalla mennä yksin ajamaan. Muistan lukeneeni artikkelin parista naisesta, jotka olivat saaneet nlp:stä apua. Entä auttaisiko hypnoosi?

t. autoilun iloista haaveileva

RE: Autolla ajaminen
Kirjoittaja: peter von harpe ()
Päiväys: marraskuu 20, 2001 10:49

Terve!

Erilaisin mielikuvatekniikoin ja -harjoituksin voidaan uudelleen määrittää asennetta pelättävää 'kohdetta' kohtaan. Näin pelko lievittyy tai poistuu. Hypnoosin käyttö voi tehostaa em. menetelmien toimivuutta ja tämän vuoksi jokaisella hypnoosi-/suggestoterapeutilla on kokemuksia tämän teeman käsittelystä ja tulokset ovat suht' hyviä. Myös se, että ajat autoa yksin eli ikään kuin harjoittelet sitä, lisää rohkeutta ja kokemusta ajaa autoa yksin. Asuinpaikkaasi lähimmän suggestoterapeutin yhteystiedot löydät osoitteesta:
[www.hypnologia.com]

terveisin peter von harpe

RE: RE: Autolla ajaminen
Kirjoittaja: Sampsa Korhonen ()
Päiväys: marraskuu 20, 2001 10:51

Hei Takku ja kiitos kysymyksestäsi.

Yleensä asiakkaani ovat saaneet apua autolla ajamisen pelkoonsa esim. tällä tavalla: 1.Keskusteluosa pelkistetysti: -määritellään tavoite tarkasti sekä myös se tunnetila, joka syntyy onnistumisesta.. -määritellään aikaisempia onnistumisen, hyvän olon, turvallisuuden, hallinnan kokemuksia muilta elämänalueilta. 2.Hypnoosiosan sisältöä: -rentoutuneessa tilassa ankkuroidaan eli yhdistetään positiiviset kokemukset autolla ajamisen tukemiseen ja mielikuvitellaan tavoitteen mukaista ajamista ja onnistumista. Tavoitetta tukevan \'ankkurointifiiliksen\' voi vielä jälkikäteen itse laukaista sovitulla signaalilla juuri ennen autoon astumista. -tarvittaessa 'poisherkistetään' eli muutetaan aikaisemmat autolla ajamisen pelkokokemukset normaaleiksi ajamisen kokemuksiksi. 3.Usein olen myös opettanut omatoimiseen mielikuvaharjoitteluun ja 'itsepsyykkaukseen' muutenkin hyödyllisen itsehypnoositaidon. Edellä esitetty malli on tietysti vain yksi tapa lähteä ratkaisemaan ongelmaasi, mutta valaissee suggestoterapian mahdollisuuksia.

Ystävällisin terveisin Sampsa Korhonen Suggestoterapeutti SHY

Re: Autolla ajaminen
Kirjoittaja: nainen 35v. ()
Päiväys: kesäkuu 26, 2006 03:14

Hei! Onkohan yleistä tämä autolla ajelupelko. Olen ajellut 17v. ilman pelkoja, kerran jopa autolla katon kautta ympäri heti kortin saatuan, siitä ei jäänyt pelkoa.
Noin vuosi sitten alkoi tulla pelkoja, ensiksi pimeässä ajelu pelotti, nyt moottoritiellä pelottaa todella paljon. Ajamisesta tulee suorastaa paniikki, tuntuu että pyörtyy rattiin ja tie alkaa keinumaan, olo tulee epätodelliseksi ja pistelee kasvoja ja käsiä. Psykologista vai jotain muuta? Vaiva varsin korostuu, jos on lapsia tai muita kyydissä. Vaiva ei ilmene lyhyillä matkoilla ja harvoin yksin ajellessa, mutta kun matkaa on yli 100 km edessä ja lapset takapenkillä, pelko on valtava. Mistä apua, elämä ilman ajamista tulee olemaan vaikeaa?

Re: Autolla ajaminen
Kirjoittaja: sepi ()
Päiväys: lokakuu 25, 2009 03:17

mulla kans ollut jo 8 v ongelmana ajaa autoa isolla tiellä mm mtiellä ja nopeus ka vain 70-80 km/h mut pahimpina hetkinä 60 km/h. Jäykistyn eka kilsan jälkeem ja sitten hirveewn säikkyolo nopeudesta.

Mikä auttaisi? Hypnoosia en ole kokeillut

Nimesi: 
Sähköpostisi: 
Aiheet: 
Tämä on valvottu foorumi. Viestisi on piilotettu kunnes moderaattori tai järjestelmävalvoja on hyväksynyt sen.
This forum powered by Phorum.