Hei kaikki kohtalotoverit!
Löysin tänne sattumalta, ja suunnilleen kaikki kirjoitukset kuvastavat myös omia kokemuksiani. Olen kärsinyt tästä fobiasta koko ikäni ja sitä pahentavia episodeja on toki sattunut matkalla tähän kolmenkympin ikään saakka. Mahatautia minulla ei ole ollut kuin kai kerran, keväällä kaksi vuotta sitten. Sekin lievänlainen. Ja sitä ennen oksensin yöpaidalleni ja sänkyyn ala-asteen ekaluokan kesälomalla syötyäni tienvierestä lyijytettyjä metsämansikoita. Uskon, että ihmisillä on erilaisia immuniteetteja mahataudin suhteen, koska jotkut saivat sen pöpön aina koulusta, minä esim en koskaan. Silti pelkäsin lapsena jopa o-kirjaimen lausumista, kuin olisin siten voinut vahingossa manata taudin esiin. Enkä ole koskaan pelännyt muuta, en muita tauteja enkä oikeastaan muita asioitakaan, kuin oksentamista, vain sitä (mitä ripulista, se on vielä jotenkuten "hallittavissa"

. On myönnettävä, että on ollut liian usein aikoja, joina olen tosiaan toivonut ennemmin kuolevani kuin joutuvani oksentamaan.
Reilun kymmenen vuoden aikana olen viettänyt useita öitä nukkumatta, kuin vahtien, ettei mahatauti pääse yllättämään, ihan kuin se jossain kulman takana väijyisi, ja ollut syömättä keskivaikeaan alipainoisuuteen asti sen käsittämättömän uskomuksen vuoksi, että jos tauti iskee, siitä ei tule niin häijyä, jos maha on tyhjä. Ja tosiaan, kuten joku mainitsikin jo, tulee vähemmän sotkua. Huonon olon iskiessä minuun iskee sellainen paniikki, etten näe enkä kuule ja en varmasti löytäisi vessaakaan, jos oksennus tulisi. Menen paniikkiin myös, kun mieheni oksentaa, krapulassa tai taudissa, enkä pysty kuin tärisemään ja heijaamaan itseäni edestakaisin kädet korvilla. Olenkin huomannut, että pelkoni ja paniikkini on sitä pahempi, mitä läheisemmästä ihmisestä on kyse (oma mies, lapsena äiti tai isoisä). Siten se saattaisi liittyä myös turvattomuudentunteeseen hallinnan menettämisen pelon lisäksi.
Illat ovat aina olleet pahimpia, koska ahdistusoireet pahenevat minulla iltaa kohden ja niihin kuuluu jonkinasteinen pahoinvointi. Ja kun jättää syömättä huonon olonsa vuoksi, olo pahenee entisestään; vaikkei uskoisi, monesti syöminen auttaa juuri silloin, kun ruokaa ei voisi ajatellakaan. Mutta kun koskaan ei voi TIETÄÄ, onko tämä nyt sitten hermoista johtuvaa, ahdistukseen liittyvää pahaa oloa vai onko saanut jostain tartunnan..... Pelkään siis itse sairastuvani, mutta myös toisten sairastamista, ja sitä, että järkytän muita mahdollisella oksentelullani samoin kuin minua järkyttäisivät.
Monta vuotta luotin siihen, että kun vain jaksan valvoa aamuun, tilanne ikään kuin rauhoittuu, on "vaara ohi", ja usein tuntuikin paremmalta. En käynyt teatterissa, konserteissa, elokuvissa tai ylipäätään paikoissa, joissa on kokoontuneena paljon ihmisiä (en vieläkään tykkää), ja lapsia pelkäsin kuin ruttoa, vaikka toisaalta olen aina halunnut tehdä töitä lasten parissa. Metopramia oli aina mukana ja käytin jatkuvasti maitohappobakteereja. Orastavaa huonovointisuutta lääkitsin piparminttuöljykapseleilla tai piparminttuteellä, hermojen ollessa riekaleina join kamomillaa.
Kävin nuorena seitsemän vuotta psykoterapiassa, mutta tätä pelkoa ei terapeuttini ottanut mitenkään vakavasti. Nyt olen toista vuotta toisessa terapiassa nimenomaan tämän fobian takia, kun tuntui, että en enää kerta kaikkiaan jaksa, kun en pystynyt uskomaan enää mihinkään, aamun tuomaan helpotukseen tai noihin lääkkeisiinkään. Tautiuhka tuntui olevan kaiken aikaa läsnä hirvittävänä katastrofipilvenä pääni yllä. Maailmanlopuntauti. Tuntui niin lohduttomalta vajota aina yhä uudestaan pelkonsa syövereihin jo kuullessaan radiosta tai lukiessaan lehdestä tai jonkun kertoessa tautia olevan liikkeellä; pelkkä tietoisuus taudin olemassaolosta, vain pieni muistutus, sai elämänhaluni sammumaan kerran toisensa jälkeen ja eristäytymään kotiin. Ei tilanne ole juurikaan parantunut vieläkään, hieman lievittynyt niin, etten pelkää enää joka päivän jokaisena hetkenä, vaikka joka päivä pelkäisinkin.
Olen kärsinyt masennuksesta nuoruudesta asti, viimeksi keskivaikeasta masennuksesta, johon syön lääkkeitä. Mutta jos en söisi lääkkeitä, toisinaan pelkoni lähentelisi jo psykoosia, kun miltei näen ilman kuhisevan pöpöjä, niiden väijyvän minua, ja ihmiset näyttäytyvät pelkkinä potentiaalisina taudinkantajina. Ja sitten lasketaan niitä iänikuisia itämispäiviä... Kolmea päivää olen pitänyt melko luotettavana.
Olen ollut työttömänä kolme vuotta valmistumiseni jälkeen (ja tämän fobiani vuoksi jo jonkin aikaa käytännössä työkyvyttömänä), ja kun välillä joudun tilapäistöihin päiväksi muutamaksi, usein on sattunut, että työpaikalla juuri silloin jyllää mahatautiepidemia - oli kevät, kesä, syksy tai talvi! Kuulemma eivät mahatauditkaan enää noudattele vuodenaikoja, kun ihmiset matkustelevat niin paljon ja tuovat uusia pöpökantoja tullessaan:/ Pidempiaikaista työsuhdetta on mahdoton kuvitella, sillä jos epidemia iskee työpaikalla, minusta tulee siinä mielessä työkyvytön, että en nuku enkä syö ja siten en myöskään jaksa muutamaa päivää kauempaa käydä töissä. Keikkatyöt ovat siis ainoa vaihtoehto tällä haavaa.
Hiukan on pelkoani lieventänyt ahdistus/masennuslääke (seroxat), enkä mene enää niin tyystin pois tolaltani kuullessani epidemiasta. Olen tavoittanut normaalipainon maagisen rajan, johon olen kymmenen vuotta epätoivoisesti pyrkinyt; pystyn siis syömään säännöllisemmin. Mutta missä tahansa en syö, jos ulkona käyn jotain haukkaamassa, ja salaatteihin en koske, ellen itse ole sitä laittanut. Aika neuroottinen olen ruoanlaiton suhteen ja pesen käsiäni ahkerasti, desinfioin myös, vaikkei siitä kai ole näyttöä, että se normaalioloissa parantaisi puhtautta veden ja saippuan lisäksi. Stressaavina aikoina pöpöpelkoni kasvaa, kuten kai teillä muillakin. Pelkoa lievittää, jos pystyy keskittymään johonkin muuhun, isompaan projektiin tms, joka tuo jatkuvuuden tunteen elämään. Ja se tunne, että kuuluu johonkin, kuuluuu "ihmisiin" siinä missä muutkin, se on avuksi myös.
No niin, taisi tulla sekavaa tekstiä kiireessä. Halusin kuitenkin kirjoittaa omaa tarinaani, vaikka se on aivan teidän muiden kaltainen, osoittaakseni, että taas esittäytyy yksi, joka voi sanoa tietävänsä, miltä teistä pahimpina hetkinänne tuntuu. En voi kuin toivoa, että joku jonain päivänä onnistuisi keksimään vaikkapa rokotteen näitä tauteja vastaan. Koettakaa pitää hermonne hyvässä kunnossa ja välttäkää ylenmääräistä stressiä, niin pahanolontunteet väistyvät. Ja se jo auttaa, kun ei tarvitse koko ajan kuulostella epämääräistä oloaan. Mm. masennus ja ahdistus aikaansaavat epämiellyttäviä ja mitä ihmeellisimpiä fyysisiä tuntemuksia (joiden vuoksi olen kuluttanut aikaa ja vaivaa lääkärikäynteihin menneinä vuosina), jotka voivat erheellisesti johtaa kuvitteluun mahatautioireista.
Käsihygienialla pääsee pitkälle!