Heips!
Uusi tyyppi kehissä jälleen! Aivan mieletöntä että meitä on näin monta! Tai siis kauheeta, mutta lohduttavaa. Löysin tämän sivun työkaverini kautta, jolle kerroin pelostani. Minun oksennusfobiasta tietää aika monikin, koska olen kertonut siitä avoimesti. Ajattelin, että näin on helpompaa, kun muuten kaikki ihmettelisivät, että miksi käyttäydyn niin hysteerisesti välillä. Poikaystäväni ja ystäväni ovat tukeneet minua hienosti, vaikka salaa varmasti nauravatkin pelolleni. He aina varoittavat etukäteen tai käskevät olla katsomatta jos jossain joku oksentaa tms.
Olen nyt viimeiset kaksi tuntia lukenut teidän juttujanne ja tuntuu, kuin lukisin omaa elämääni ja tekstiäni. Kärsin tästä pelosta aika paljon ja se vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni. Mietin päivittäin oksentamista; pelkään sitä, pesen käsiäni jatkuvasti, tarkkailen ihmisiä ja heidän oloaan, välttelen humalaisia ja käyttäydyn lähes hysteerisesti jos tiedän, että jollain tutulla on oksennustauti. Lasken tunteja ja minuutteja, ja pelkään, että jos minulle tulee se. En syö enkä juurikaan nuku sinä aikana, kun jollain on se.
Pelkään välillä tosi paljon, että poikaystävälleni tulee oksennustauti, mutta onneksi hän voi pahoin tosi harvoin eikä oksenna humalassa. Exäni oksensi kerran sänkyyn minun viereeni kun oli humalassa ja se oli aivan hirveän kauheeta!!! En suostunut nukkumaan hänen vieressään enää koskaan kun hän oli juonut. Nuorempana, kun olin isosena rippileirillä, niin siellä tuli joku virus kaikille ja oikeesti kaikki oksenteli koko yön!! Meinasin seota sinne ja en todellakaan käyttäytynyt niin kuin isosen olisi kuulunut. Joku ihme onni siinäkin oli mukana, sillä minä ja yksi toinen tyttö oltiin koko 35 hengen porukasta ainoita, jotka ei oksennettu!
Jännää on muuten se, että moni tänne kirjoittanut oksentaa todella harvoin, mutta sellaisilla se pelko sitten ilmeisesti vain tuleekin. Olen kärsinyt tästä pelosta siitä lähtien, kun 5-vuotiaana sairastuin tosi pahaan mahatautiin. Viimeksi olen oksentanut 13-vuotiaana. Saatan kyllä nykyään joskus juoda paljonkin, mutta en ole onneksi oksentanut. Matkustelen aika paljon, koska rakastan matkustelua, mutta aina pelkään ihan hirveesti, että saan ruokamyrkytyksen tai että vain oksennan jossain muualla kuin kotona.
Välillä sitä ihan vain herää yöllä ja pelästyy, että miksi herää ja ajattelee että nyt mulla varmasti on se tauti! Ja aina kun nukun ihmisten kanssa jotka ovat juoneet, niin säpsähtelen vähän väliä, kun ajattelen, että nyt ne oksentaa.
En ole tarkkaan tiedostanut, mutta minusta tämä pelko saa todellakin esiin paniikkihäiriön omaisia piirteitä ja pahinta on se, että ei voi oksentaessa kontrolloida itseään eikä voi vaikuttaa välttämättä siihen, että saako taudin vai ei. Sen takia elääkin pelossa koko ajan. Minä myös kiellän loppuun asti, että en oikeesti oksenna ja sen takia olen pienenäkin oksentanut aina jonnekin muualle kuin vessanpönttöön. Tämä pelko vie kaiken kaikkiaan ihan hirveesti energiaani ja olen vakavasti harkinnut ainakin kokeilla hypnoosia. Ei siinä kai mitään menetäkään. Olen valmis maksamaan paljonkin, että saisin pelkoni pois tai ainakin lievemmäksi.
Mangustille tiedoksi, jos vielä palstaa luet, että gastroskopian eli mahatähystyksen saa kyllä nukutuksen kanssa! Olin itse siinä pari kuukautta sitten enkä olisi suostunut menemään muuten kuin nukutuksen kanssa joten vaadin sen ja maksoin itse anestesialääkärin (ei ollut kallis, koska nukutus on niin lyhyt). Se oli ihan loistavaa, nukuin vain vartin ja en tiennyt tähystyksestä mitään. "Selvinpäin" en olisi suostunut tähystykseen menemään.
Lapsia haluan ehdottomasti, mutta elän varmasti ihan hirveässä pelossa 9 kuukautta ja varsinkin sen jälkeen, koska lapset sairastelevat niin paljon. Olen nyt jo sanonut poikaystävälleni, että en sitten pysty olemaan edes kotona silloin, jos lapsemme sairastuu oksennustautiin. Tai jos poikaystäväni sairastuisi, niin menisin varmasti vaikka ullakkohäkkiin mielummin nukkumaan.
Aika hullua... Mutta täytyy vaan yrittää elää pelkonsa kanssa, koska muutakaan ei voi. Toivon vain, että en sekoa enempää tämän takia tai siinä vaiheessa, kun seuraavan kerran oksennan. Pelkään, että sekoan siinä vaiheessa, kun odotan ja odotan, että koska se oksennus tulee ja on kylmä hiki ja tärinä ja hirvee olo!
Tsemppiä tosiaan kaikille ja oli ihanaa löytää tämä sivu! Hauskat kesät!