Kirjoitin aikaisemmin tavanomaisen tarinani ja nyt täytyy kertoa teille kaikille kokemuksestani uudenvuodenaaton iltana. Nimittäin sairastuin silloin oksennustautiin. Kun on kyseessä tämä minulle (meille) niin hankala asia, huomioin monia asioita, joita "tavallinen" ihminen ei nooteeraisi.
Oksensin noin kolmen tunnin aikana kuusi kertaa eli koko vatsani tyhjäksi. Olin odottanut vatsatautia erityisen pelokkaana ja mielenkiinnolla tänä syksynä. Olen siis 20-vuotias ja kärsinyt tästä asiasta koko ikäni. Olen ollut terapiassa 12-vuotiaasta saakka. Ja nyt minulla on selkeästi kaynnissä jonkinlainen murroskausi. Monet asiat selviävät ja helpottuvat ja muuttuvat. Olen muuttanut pois kotoa ja aloittanut opiskelun.
Kävin ensiksi psykodynaamisessa terapiassa neljä vuotta ja sen jälkeen 2-3 vuotta eri terapeutilla kognitiivisessa. Jälkimmäinen oli minulle huomattavasti hyödyllisempi. Kognitiivisessa käsittelimme ennen kaikkea paniikkihäiriötäni, johon tämä fobianikin on yhteydessä. Rentoutuminen (vatsan ja niskan) ja rentouttaminen olivat ehkä tärkeimpiä asioita, joita opin. Eli fyysisiä asioita. Fysiikka ja psyyke ovat hyvin kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Oman ruumiin hallinta helpottaa minun psyykkistä pahaaoloani ratkaisevasti. Myös tasainen hengitys nenän kautta on erittäin tärkeää (siis nimenomaan silloin kun iskee paniikki ja paha olo, mutta myös muutenkin).
Tämä on sellainen asia, jota suosittelen kaikille täällä olijoille. Kannattaa myös tutkastella mahdollista paniikkihäiriötä!
Mutta itse asiaan. Koin jonkinlaisen vapautumisen tässä oksennustaudissani. Ensimmäistä kertaa elämässäni nautin oksentamisesta. Vaikka oli paha olo niin ensinnäkin se ei kestänyt eikä yleensäkään kestä kovin kauan, ja se, paha olo, ei tuntunut pahalta. Tarkoitan, että kun olin täysin rento niin en omalla panikoimisellani millään tavalla lietsonut pahaa oloani.
Ensimmäisen kerran kun tajusin että tämä on nyt SITÄ, sydän hakkasi. Mutta ensimmäisen oksennuskerran jälkeen, ei enää pelottanut ollenkaan. Luulen että monet emetofoobikot pelkäävät vatsataudissa juuri sitä kun oma ruumis niin voimakkaalla tavalla reagoi (siis pahoinvointi ja oksentaminen), eikä sitä pysty muka mitenkään hallitsemaan. Eikä sitä pystykään estämään. Se tulee jos on tullakseen. Mutta täydellisesti kontrollia ei menetä. Ei suinkaan. Se paha olo on nimenomaan rentoutumisen avulla "hallittavissa" ja sen kautta siedettävä. Se on sellainen asia, jota täytyy harjoitella ja jonka jokainen voi oppia!
Se olo juuri ennen kuin oksentaa, on kovin paha. Ja silloin kun oksennusrefleksi laukeaa ja saa oksennuksen tulemaan, sen jälkeen tulee ihana olo. Ja se oksentaminen tuntui niin hyvältä. Ei se ole aikaisemmin tuntunut, mutta nyt kun olen sitä vuosia käsitellyt ja kokenut suuria muutoksia itsessäni, se tuntui. Se vaatii työstämistä ja oikeiden asioiden löytämistä. Se että tämä minulla toimii, ei tarkoita sitä että se välttämättä muilla toimisi yhtä hyvin. Mutta olen täysin varma, että se ainakin jossain määrin helpottaa jokaisen elämää.
Koen, että suuri taakka on ainakin osittain laskeutunut hartioillani. En ole kokenut tällaista onnen tunnetta sitten varhaislapsuuden. Tuntuu siltä kuin maailmassa ei olisi enää mitään mitä tarvitsisi pelätä. Tuskin suhtautumiseni tähän asian normalisoituu koskaan, mutta en usko, että tulen sen asian takia hikisiä öitä enää viettämään. Jos minun täytyisi nyt kärsiä toinen vatsatauti, ei pelottaisi ollenkaan. Kestäisin sen yhtä helposti kuin edellisenkin. Ja vastaisuudessa näin tulen tekemäänkin. Ja jokainen teistäkin voi sen saavuttaa. Terapeutit ja lääkkeet helpottavat oloani ja oloanne, mutta jollain tavalla sitä on kuitenkin yksin kun SE tulee. Ja yksin se on kohdattava. Mutta siinä ei ole mitään pelättävää. Siihen ei kuole, se on muutamassa tunnissa ohi. Ja kun se tulee, muistakaa tämä kokemukseni jos yhtään helpottaa. Ottakaa sellainen tutkimusmatkailijan asenne. Että ikään kuin tarkkailette ulkopuolelta mitä tapahtuu. Se asia jota mietitte päivittäin on siinä nyt läsnä ja te voitte tutkia sitä. Millainen se on ja miltä se oikeasti tuntuu. Kun näitä asioita pienissä päissämme vatvomme, niillä on tapana paisua. Ja yhdestä asiasta olen varma, se ei ole ainakaan niin karmeata kuin olette kuvitelleet! Kun SE tulee ajatelkaa näitä asioita.
Toivottavasti näistä asioista on jotain hyötyä. Minä rakastan teitä kanssakärsijät, teillä ei ole mitään pelättävää. Hakekaa apua ja kohdatkaa SE rauhallisina. Jos joku haluaa kirjoitella minulle henk.koht. tässä sähköpostini, jonka olen kyllä antanut aikaisemminkin:
skervinen@mailcan.com.
Moi!