Kylläpä tässä keskustelussa on paljon osallistujia.

Jotenkin lohduttavaa.
Oma tarinani on se tavallinen. Onneksi kammoni on ainakin toistaiseksi vielä ihan kohtalainen eikä siihen liity muuten paniikkihäiriötä, mutta häiritsevää tämä on silti.
Olen nyt 25-vuotias nainen. Kammoni alkoi kuudesluokkalaisena, kun olin tätini kanssa Kanarialla. Olimme sellaisella matkatoimiston järjestämällä bussiretkellä saaren vuoristossa. Retken opas (muistan edelleen ihan tarkasti mille hän näytti) oli sellainen rempseä nainen, joka toitotti heti alkajaisiksi bussissa, että täällä vuoristossa tulee sitten usein paha olo, jaan oksennuspusseja jo valmiiksi. Nähtyään minut hän vielä korosti, että nimenomaan nuorille tulee pahoinvointia helpoiten ja antoi minulle oman yrjöpussin. Olin vielä ainoa nuori eläkeläisten keskellä, ja jouduin jotenkin koko porukan silmätikuksi. No, yllätys yllätys, istuin koko matkan hengittämättä ja puristaen pussia rystyset valkoisina..odotin vain koska tapahtuu. Mulla oli aivan hirveä olo, mutta en kuitenkaan oksentanut. Ja näin jälkikäteen olen aika varma, että tuo olo oli pikemminkin psyykkistä.
Tuo kammo jäi sitten päälle, kun yläasteella ja lukiossa jouduin kulkemaan koulumatkat bussilla n. 45 min. suuntaansa. Minulla oli AINA taskussa ja repussa sellaisia pakastepusseja taiteltuna, että en sotke paikkoja jos oksennus tulee. Kammo myös pikku hiljaa laajeni juuri elokuvateattereihin jne. Mutta autot olivat aina se pahin. Muistan jopa peruneeni joitakin kavereiden kanssa sovittuja menojakin jos sinne mentiin heidän kyydillään, kun kuvittelin ennen lähtöä että minua alkaa oksettaa.
Itselleni tuossa on siis pahinta juuri kontrollin menettämisen pelko. Koen jotenkin todella nöyryyttäväksi ajatuksen, että joutuisin oksentamaan julkisella paikalla niin että muut näkevät (näin ei ole koskaan käynyt). Sen sijaan se, että saisin oksentaa turvallisesti kotona vessassa ei tunnu lähellekään niin kamalalta.
Mulla on kuitenkin ollut tämän oireilun kanssa tosi hyviäkin vaiheita.

Joskus lukion loppupuolella ja sittemmin yliopiston aloitettuani meni vuosia, etten ajatellut koko asiaa. Tuo pussien mukana kuskaaminenkin loppui ja penkkirivien keskellä istuminen oli ok. En oikein osaa sanoa syytä tähän. Ehkä suurin auttava asia oli ongelman tiedostaminen - kun ymmärsin, että 99,9% kerroista paha olo ei ole "totta", opin pikku hiljaa rentoutumaan ja saamaan sen pois. Vielä yläasteella en tätä pelon yhteyttä ymmärtänyt.
Kuten muutamilla muilla, minua on myös auttanut mahataudin sairastaminen. Eli kun se tulee, tajuan, ettei tämä niin kauheaa nyt sitten ollutkaan. Lisäksi olen siinä mielessä onnekas, että olen saanut sairastaa aina kotona.
Kuitenkin viime aikoina kammoni on alkanut hiipiä takaisin. Tähän lienee useita syitä, kahtena suurimpana aloittamani osa-aikatyöt sekä ruuansulatusvaivat. Minulla on puhjennut jonkinlainen alkava vatsahaava / muu ruuansulatuskanavien ärtyisyys, mikä aiheuttaa närästystä ja etovaa oloa tosi usein. Kertaakaan en ole oksentanut, mutta olo on inhottava ja röyhtäyttää. Olen käynyt pari kertaa lääkärissä, mutta sieltä olen saanut vain närästyslääkkeitä avuksi. Närästyksestä on seurannut noidankehä, ensin tulee se -> säikähdän -> alan pelätä oksentamista -> tarkkailu ja pelko pahentavat oireita. Välillä onnistun psyykkaamaan itseni pois pelosta päättämällä, että niin kauan kuin todella oksennan, en voi tietää tuleeko se, ja pelkäämällä en voi asiaan vaikuttaa.
Samoihin aikoihin kuin tuo närästys alkoi, aloitin opiskelun ohella osa-aikatyöt kaupan kassalla. Tuo on jopa bussiakin pahempi paikka oksennuskammoiselle. Olen koko ajan muiden katseiden alla. :/ Minua ei siis pelota, että saan tartunnan, vaan se että itseäni alkaa oksettaa enkä ehdi vessaan piiloon. Vuoden aikana onkin mennyt useita yötä valvoessa varsinkin ennen aamuvuoroon menoa. Jos on yhtään huono olo, pelkään että sairastun. Olen tosi tunnollinen työntekijä, ja tarkkailen koko ajan oloani: mitä teen jos tulen kipeäksi, koska soitan pomolle, ehtiikö hän hommata sijaisen jne.? Jostakin syystä en pelkää näitä samoja asioita ollenkaan, jos tunnen oloni esim. kuumeiseksi.
Olen lähdössä kuukauden kuluttua lomalle, jolloin jouduin istumaan melkein vuorokauden autossa/lentokoneessa sekä mennessä että tullessa. Tämä pelottaa tosi paljon, sillä jos satun silloin sairastumaan, ei ole toivoakaan "piiloon" pääsemisestä. Kun vuosi sitten lensin Thaimaasta Suomeen, vieressäni istunut teinityttö oli tosi huonovointinen ja kävi tasaisin väliajoin vessassa oksentamassa. Laskeutumisen aikana hän ei saanut mennä vessaan ja joutui oksentamaan pussiin. Istuin itse koko matkan suunnilleen hengittämättä. Tämä kokemus on nyt lisännyt omaa pelkoani lentämistä kohtaan, vaikka toisaalta, ei tuo tyttökään siihen pahoinvointiin kuollut (vaikka se varmasti inhottavaa olikin). Kuluneen vuoden aikana kävi myös tapaus, kun siskoni 4-vuotias lapsi alkoi voida autossa pahoin. Istuin hänen vieressään ja jouduin pitämään hänelle oksennuspussia. Olen tavallaan ylpeä siitä että selvisin tuosta, mutta kyllä se tilanne on syöpynyt mieleeni tosi vahvasti ja pompsahtelee usein ajatuksiin.
Että tällainen tarina minulla. Toivon niin kovin, että voisin joskus taas unohtaa tämän pelkäämisen. Onhan tämä sillä tavoin järjetöntä, että jos joutuu sairastamaan jonkun vatsapöpön esim. kerran kahdessa vuodessa, oksentaa suunnilleen puoli vuorokautta 730:sta. Ajatelkaa miten vähän se on! Ja me pöllöt ajattelemme asiaa silti päivittäin.