Vaikea tässä on enää keksiä mitä kirjoittaa kun niin moni on kuvaillut juuri sen minkä kanssa joudun elämään. Ja minä kun luulin vielä pari vuotta sitten olevani ainoa joka pelkää näinkin luonnollista asiaa. Häpesin pelkoani ja peitin häpeän vitsailemalla siitä aina. Olen nyt 28 v. ja olen pelännyt oksentamista käytännössä koko ikäni. En edes muista mistä se sai alkunsa, mutta jo noin 5-vuotiaana sitä käytettiin kasvatuskeinona tyyliin "jos et tottele, saat mahataudin." Ja minä tottelin. Oksensin viimeksi 30.1.-84 eli kohta tässä vietetään juhlapäivää (kop kop...) mutta tuntuu että pelko vain pahenee ja rajoittaa elämääni entistä enemmän. Se on vaikuttanut jopa asuinpaikan valintaani - en kestänyt asua Helsingissä kun siellä on niin paljon ihmisiä ja täysiä busseja (pelkään siis sekä omaani että muiden oksentamista), joten asun nykyään pienessä kylässä jossa kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Eipä silti, viihdyn täällä oikein hyvin ja asuntokin on parempi ja halvempi
Mutta ei tämä mitään elämää ole. Minun ei tarvitse kuin kuulla että "sitä on liikkeellä" kun jo alan kehitellä itselleni tautia, paastoan päiväkausia niin että olen joskus joutunut tiputukseen ja moni luulee että mulla on anoreksia. Pesen käsiä niin että nahka lähtee. Kotona asuessani suorastaan pelkäsin pikkusiskoani kun tuntui että sillä on aina maha kipeä ja usein kun kuulin sen itkevän yöllä, tai joku sytytti äkkiä valot, hiivin kuuntelemaan että onko se taas sitä... Seurustelut on minulta jääneet kun esim. suuteleminen on ajatuksena suunnilleen sama kuin joutuisi pesemään wc-pöntön nuolemalla, ja jos kumppani saisi mahataudin, en haluaisi nähdä häntä ainakaan kahteen viikkoon. Lapsista nyt en ole haaveillut muutenkaan, mutta kammoan/inhoan myös vieraita lapsia kun niillä tuntuu näitä tauteja olevan useammin kuin aikuisilla. En ole kyennyt opiskelemaan kunnolla kun koko aika meni muiden tarkkailuun - ja auta armias jos joku näytti kalpealta tai valitti huonoa oloa tai poistui nopeasti luokasta tms. Ihan hullua. Jos bussissa joku näyttää huonovointiselta tai kaivaa kassista Jaffa-pullon(sairasta ehdollistumista...) saatan hypätä kesken matkaa kyydistä. Nyt olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä keskivaikean masennuksen takia. Olen lähes 100% varma että jos ei olisi tätä pelkoa, en olisi myöskään masentunut, sillä suurin osa ongelmistani juontaa lopulta tähän pelkoon.
Terapiaa kokeilin mutta olisi pitänyt ottaa tämä puheeksi heti ekalla käynnillä (silloin en vielä kehdannut puhua asiasta ja hain apua muihin ongelmiin) sillä terapeutti ei ollenkaan ymmärtänyt pelkoani vaan tuli kerran jopa mahatautisena töihin(!)eikä meillä muutenkaan synkannut joten se jäi kesken. Hypnoosiakin olen kokeillut pari kertaa, mutta kuulun ilmeisesti siihen ihmisryhmään joka ei vaivu hypnoosiin sitten millään. Mulla on kai tuo tilanteen hallinnan tarve niin voimakas etten osaa edes rentoutua kunnolla. Se mulla on varmaan tärkein syy tässä pelossakin, ahdistaa kun en voi luottaa kehooni vaan se voi toimia tahdosta riippumatta. Tosin luin ruotsalaiselta emetofobiasivulta että jos pelko on tarpeeksi intensiivinen, se voi vaikuttaa aivojen oksennuskeskukseen niin että oksentaminen ei enää edes onnistu. Lohdullista(?) sinänsä mutta joskus lähes toivon että pystyisin siihen. Minulla esim. on sekä migreeni että epilepsia, ja kumpaankin liittyy enemmän tai vähemmän pahoinvointia. Usein tulee sylki suuhun ja kylmä hiki, mutta en oksenna. Ja minun on pakko nukkua yrjöämpäri sängyn vieressä koska jos se ei ole siinä, silloin sitä varmasti tarvittaisiin... Nyt olen kehittänyt itselleni lisäksi syöpäfobian, kun sytostaatithan tunnetusti oksettaa...
Sanotaan että pelosta pääsee kun kohtaa pelkonsa kohteen. Justiinsa, eli sormet kurkkuun tai pullo Ipecaa? Olen yrittänyt lähestyä pelkoa asteittain, katson esim. sairaalasarjoja, mutta eipä se juuri miltään tunnu kun eivät ne siellä kuitenkaan oikeasti oksenna. Pystyn siivoamaan kissani ykät kun se ei voi tarttua (pelkään siis eniten juuri mahatautia koska se tarttuu, vaikka en minä humalayrjöämistäkään mielelläni katso/kuuntele). Tämä on ihan naurettavaa mutta nyt kun olen todennut että meitä on noin paljon, tuntuu hiukan helpommalta; en siis välttämättä olekaan hullu (tai no, ehkä jonkun mielestä olenkin mutta mitäpä tuosta

. Ilmeisesti tämä on vain melko vaiettu vaiva, sillä muistan lukeneeni jostain että tämä on noin viidenneksi "suosituin" fobia. Silti joka paikassa puhutaan vain korkean tai suljetun paikan kammosta, en ole edes missään lääkärikirjassa (luen niitä paljon...)nähnyt sanaakaan tästä. Varmaan siksi moni uskoo olevansa ainoa laatuaan ja häpeää sitä. Miten ihmeessä tänne Suomeen saataisiin meille oma yhdistys tai foorumi missä voisimme tukea toisiamme ja vaihtaa kokemuksia ja vinkkejä?! Itse olisin innokas lähtemään messiin mutta kun en tiedä miten se käytännössä toteutuisi.
Voisin kirjoittaa kirjan siitä mitä kaikkea tämä on aiheuttanut (joukkoon mahtuu todella naurettaviakin tapauksia joita en nyt jaksa tähän enää mainita) mutta tässä näin tiivistetysti minun tarinani. Ja jos joku tahtoo mailata ihan henk.koht. niin osoite on
piaf@mbnet.fi. Tauditonta talvea! (Ai, ehkä mulla ei olekaan varsinaisesti kaamosmasennusta...)